BsB #3 - Interview Gerda van Galen

Meten is weten. Met een goede marketingstrategie weet je wat je wilt meten en hoe je dat gaat doen. Zodat marketing concrete doelstellingen heeft, waarmee succes bereikt wordt. Dat is waar Gerda van Galen, contentmarketeer bij DimCoppen, energie van krijgt.

Tijdens de Brand School Breakfast ‘weet wat je meet’ laat ze je zien hoe je bepaalt wat je wilt meten. Om maximaal resultaat te halen uit je marketinginspanningen.

Wie is Gerda van Galen?

Na het cum laude afronden van haar marketing master aan de Rijksuniversiteit Groningen heeft Gerda diverse marketingrollen vervuld. Na haar studie is ze direct haar eigen bedrijf gestart waarbij ze bedrijven heeft geholpen zichzelf online op de kaart te zetten. Ook is ze voor langere tijd verbonden geweest aan bedrijven om in-house marketing op te zetten of de marketingkoers te bepalen.

Naast het werk bij DimCoppen schrijft ze in haar vrije tijd lekker door. Vorig jaar is het boek ‘zakelijk vloggen voor dummies’ uitgegeven, dit jaar staat ‘contentmarketing voor dummies’ op stapel.

Wat is jouw rol bij DimCoppen?

Bij DimCoppen ben ik werkzaam als strategisch en content marketeer. Een hele mond vol, maar het houdt in dat ik klanten help de juiste strategie te bepalen en dat ik ook een stuk realisatie van die content oppak. Denk aan het bepalen van een customer journey en het in kaart brengen van de buyer persona’s om een contentstrategie te maken. Daarna is het tijd voor de uitvoering en schrijf ik content. Dit alles doe ik natuurlijk niet alleen, het team van DimCoppen versterkt elkaar en met elkaar zorgen we ervoor dat je meetbaar resultaat boekt.

Waarom contentmarketing?

Contentmarketing is essentieel voor marketingsucces. Na al het fake news is betrouwbare content die niet commercieel overkomt voorwaarde geworden om vertrouwen van de klant te krijgen. Tegelijk wil je als marketeer resultaat boeken. Door waardevolle informatie te bieden aan de klant op het moment dat de klant daar zelf behoefte aan heeft win je vertrouwen en kom je tot de beste leads.

Het in kaart brengen van de customer journey is daarom in mijn ogen essentieel. Welke informatiebehoefte heeft de klant en wat biedt het bedrijf aan informatie in de verschillende fases van een customer journey? Is een klant zich aan het oriënteren of op zoek naar technische specificaties? Twee voorbeelden van heel verschillende informatiebehoeften waarbij je dus ook een andere soort content aan moet bieden. Hoe kun je verhalen vertellen die aansluiten bij de klantbehoefte? Hoe vertaal je die informatie door naar de juiste content?

Door deze vragen in kaart te brengen kun je zorgen dat de klant bij jou de juiste informatie vindt.

Wat is je visie op effectieve marketing?

Effectieve marketing begint met het bovenaan zetten van het klantbelang.Teveel bedrijven willen vooral vertellen wat ze allemaal kunnen en bijvoorbeeld alle technische specificaties noemen, maar dat sluit op die manier meestal niet aan de bij de klantbehoefte. De (potentiële) klant zoekt zelf naar de juiste informatie. Zorg dat je die makkelijk vindbaar aanbiedt. Win het vertrouwen met relevante content en je hebt een lead waar sales ook echt iets aan heeft. Win-win dus.

Wat is de grootste valkuil van content marketing?

Content maken zonder een basis en een plan heeft geen zin. Je kunt niet af en toe een blog of een whitepaper plaatsen en dan verwachten dat de klanten er direct naar toe gaan. Een andere fout die nog te vaak gemaakt wordt, is kijken naar een concurrent of een bedrijf wat bewonderd wordt en die content bijna rechtstreeks kopiëren. De doelgroep is niet op zoek naar dertien in een dozijn. Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend? Durf dat ook uit te dragen.

Om resultaat te boeken is het belangrijk om harde keuzes te maken. Bedient jouw bedrijf verschillende doelgroepen? Het heeft geen zin om te proberen al die doelgroepen tegelijk te bereiken. Maak duidelijke keuzes en houd je daar ook aan.

Wat vind jij het grootste voordeel van werken met contentmarketing en marketing automation?

Het grootste voordeel van werken met content marketing is dat het je dwingt om een heldere strategie neer te zetten en daar doelen aan te koppelen. Je maakt een blog niet omdat je denkt dat het moet of omdat de concurrent een blog heeft maar je bent bezig de klant te helpen en de juiste klant aan te trekken. Marketing automation zorgt ervoor dat je processen niet voortdurend handmatig doet en dat je een echt persoonlijke aanpak naar de klant realiseert.

Marketing automation maakt daarmee het aanbieden van de juiste content op het juiste moment makkelijk en haalbaar. Veel bedrijven zijn nog wat huiverig met marketing automation omdat ze denken dat het heel duur is met een intensief traject vooraf, maar dat is niet terecht. Er zijn verschillende vormen en gradaties van marketing automation. Kies wat bij jou past.

Wat is jouw belangrijkste tip voor de lezer?

Blijf jezelf informeren, maar laat je niet gek maken. Bezoek inspiratiesessies zoals de BrandSchool Breakfast zodat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen. Maar ga niet mee met alle trends en alles doen om maar bij te blijven. Zorg voor een heldere strategische marketingvisie zodat je duidelijke keuzes kunt maken. Aan de hand van die keuzes kun je de juiste experts om je heen verzamelen om de doelen te halen.

Benieuwd naar Gerda’s verhaal op de BrandSchool Breakfast? Meld je dan snel kosteloos aan. Spreker Roel Sloesen ook vast beter leren kennen? Zijn interview staat hier.