BSB #3 - Interview Roel Sloesen

Meetbaar resultaat met marketing. Dat is waar Roel Sloesen, marketing & communications manager bij Mifa, voor gaat. Tijdens de Brandschool Breakfast ‘weet wat je meet’ gaat hij in op de vraag hoe hij online succes boekt.

Benieuwd naar zijn visie op marketing en wat er volgens hem nodig is voor online succes? In dit interview leer je hem beter kennen en licht hij vast een tip van de sluier op.

Wie is Roel Sloesen?

Grote kans dat je Roel kent van de Venlose voetbal. Als de trainer waarmee de Venlose boys in 2017 zijn gepromoveerd naar de 1e klasse is hij een bekend gezicht in Venlo. Staat hij niet bij het voetbalveld, dan helpt hij Mifa aan online succes.

Na een studie communicatie is Roel begonnen bij reclamebureau Klabbers communicatie. Hij heeft daar in 5 jaar de communicatieafdeling opgezet. Na die 5 jaar was Dim een logische volgende stap als groter en professioneler reclamebureau. Een dikke 3 jaar later is Roel vanuit Dim naar Mifa gegaan.

Communicatie past goed bij het karakter van Roel. Het sociaal goed aanvoelen van mensen, actief luisteren wat de klantbehoefte is en dat doorvertalen naar oplossingen op communicatie- en marketingvlak geeft hem energie.

Van communicatie naar marketing?

Via de bureauwereld verschuiven communicatiewerkzaamheden langzaam naar marketingtaken. Zijn hart ligt meer bij marketing omdat met marketing concrete resultaten gehaald worden. Online performance en resultaten halen, daar gaat Roel voor. De beste klik is er met klanten die hele duidelijke doelen hebben. Waar plannen gemaakt worden om die doelen te realiseren.

Je werkt bij Mifa, wat doet Mifa precies

Mifa maakt precisie extrusie profielen voor A-klanten wereldwijd. Mifa kan dermate nauwkeurige toleranties behalen dat ze interessant zijn voor techneuten wereldwijd. De kennis die je bij Mifa ziet is werkelijk ongekend.

Vanaf dag één is Roel daarom enthousiast over de mogelijkheden van Mifa. Er werd een duidelijke vraag gesteld aan marketing: van 30 naar 100 nieuwe klanten per jaar. Marketing heeft hier zichtbaar een bijdrage geleverd.

Mifa-website_full.jpg

Vijf jaar geleden waren er nog vrijwel geen aanvragen via de website en waren 700 bezoekers in de maand al heel wat. Nu vinden meer dan 300 bezoekers per dag de Mifa website. Op één dag 5 aanvragen van grote partijen via het contactformulier is geen uitzondering meer. Dat geeft als marketeer van Mifa een enorme kick. Sales ziet met deze resultaten ook steeds meer de toegevoegde waarde van marketing.

In 3,5 minuten een beeld van Mifa? Bekijk dan deze video.

Wat is je visie op effectieve marketing?

Marketing moet resultaat opleveren. Mooie dingen maken is leuk, net als het schrijven van prachtige theoretische plannen, maar daar moet het niet bij blijven. Concreet en to-the-point moet het zijn. Een website kan er heel mooi uitzien, maar als de CTA-knoppen niet opvallen haal je geen of veel minder resultaat.

Wat is naar jouw mening het belangrijkste doel van marketing in de B2B branche?

Zorg dat je de juiste informatie aanbiedt wanneer klanten daar zelf naar op zoek zijn. Goed vindbaar zijn online is essentieel, maar veel bedrijven hebben dat nog niet goed voor elkaar. Nog te veel bedrijven denken vanuit zichzelf. Bijvoorbeeld dat het effectief is om te bellen. Maar de kans dat er dan een match is of een afspraak volgt is klein. Je moet gevonden worden op het moment dat de (potentiële) klant een behoefte heeft. Dan moet je de goede content hebben, zodat vertrouwen opgebouwd wordt. Om dat te bereiken moet je zorgen dat de customer journey online goed ingericht is.

Teveel bedrijven en marketeers richten zich nog op de oude wereld. Investeren bijvoorbeeld een groot deel van het marketingbudget in beurzen, terwijl vaak niet wordt gemeten wat het oplevert. Bij Mifa is de helft van het budget voor beurzen naar online gegaan. Het resultaat van die investering in online is significant.

Wat vind jij het grootste voordeel van werken met contentmarketing en marketing automation?

Contentmarketing is heel belangrijk voor je vindbaarheid. Onze doelgroep (engineers) wil niet lastig gevallen worden tot ze zelf op zoek zijn naar iets. Online gaan ze vaak zichzelf informeren. Het is belangrijk om dan de juiste informatie te bieden. Die ontwikkeling zie je alleen maar groter worden.

Met marketing automation kun je meer processen automatiseren. Op die manier kun je slim gepersonaliseerd inspelen op de behoeften van je klant. Denk aan hele simpele dingen zoals een pop-up over een masterclass na het downloaden van een whitepaper.

Wat is jouw grootste uitdaging als marketeer bij Mifa?

De salesafdeling laten zien wat de potentie is van marketing. Bij Mifa zijn we hier goed mee op weg. Sales blijven betrekken bij marketing zodat het meer één afdeling wordt. Zodat je samen helder hebt wat een gekwalificeerde lead is en welke content je moet maken om die lead aan te trekken.

Wat is jouw belangrijkste tip/advies voor de lezer?

Ben je actief in B2B marketing? Zorg dan dat de online kanalen zo ingericht zijn dat je kwalitatief hoogwaardige bezoekers aantrekt. Dat zou je belangrijkste prioriteit moeten zijn.