BSB #4 - Interview Sanne Geurts

Bewust bezig zijn met het bereiken en beïnvloeden van stakeholders. Dat is waar Sanne Geurts, Manager Marketing & Communications bij Sif, voor gaat. Tijdens de Brandschool Breakfast gaat ze in op de vraag waarom Persona’s en UX design zo’n groot verschil kunnen maken voor gerichte marketing en communicatie. 

Sanne Geurts

Benieuwd naar haar visie? In dit interview leer je haar vast beter kennen en licht ze vast een tip van de sluier op. 

Wie is Sanne Geurts? 

Sanne woont met haar man en kinderen in Roermond. Ze werkt graag met mensen, daarom vindt ze haar vak ook zo leuk. “Uiteindelijk gaat het bij communicatie altijd om de verbinding maken met mensen. Je doet geen zaken met bedrijven, maar met de mensen die bij die bedrijven werken.”

Je werkt bij Sif, wat doet Sif? 

Sif is opgericht in 1948 en is één van de grootste fabrikanten van stalen buizen voor fundaties ten behoeve van windparken en olie- en gasplatforms op zee. We walsen en lassen stalen platen tot enorme buizen met een diameter tot maximaal 11 meter en een lengte tot 120 meter. De windmarkt groeit snel, dus om voorop te blijven lopen moet Sif continue blijven innoveren om vorm te kunnen geven aan de toekomstige ontwikkelingen. Tegelijkertijd zijn we iedere dag keihard aan het werk om waar te maken wat we aan onze opdrachtgevers beloven: kwaliteit, op tijd, veilig en binnen de specificaties die zijn afgesproken.

Een goede impressie van wat we doen krijg je door deze video te bekijken.

Wat is jouw visie op effectieve communicatie?

Communicatie is volgens mij effectief als je mensen weet te raken. Om dat voor elkaar te krijgen moet je ze goed leren kennen. Hoe meer jij je verdiept in een ander, hoe beter je weet waar iemand behoefte aan heeft en hoe je daar het beste op kunt inspelen. Dan heeft communicatie effect.

Daarom hebben wij onze doelgroepen uitgewerkt in Persona ‘s. Daarmee verrijk je je kennis van  de personen die je wilt bereiken en wilt beïnvloeden. Als je weet wat ze belangrijk vinden, waar ze zich bevinden, hoe ze informatie verwerken en waar je ze kunt bereiken, dan kun jij zorgen voor maatwerk in je communicatie. Daarmee kun je je impact enorm vergroten. 

De diversiteit van mensen vind ik boeiend. Iedereen is anders en communiceert anders. Aan mij de taak om uit te zoeken hoe ik mensen het beste kan bereiken. Dat vind ik nog iedere dag mooi om te doen. Zeker als je ziet dat het iets oplevert.  

Wat vind je het grootste voordeel van werken met persona’s?

Persona’s zijn wat Sanne betreft een verdiepingsslag binnen de doelgroepen, waarmee je op persoonsniveau kunt communiceren. “Met persona’s verrijk je het profiel van de doelgroep steeds meer. Je kunt als het ware maatwerk leveren in de communicatie. Daarom vind ik UX design ook zo interessant. Je zorgt dat het design en de inhoud van je website aansluit bij de behoefte van de bezoeker. En alle bezoekers zijn anders, dus moet de inhoud ook flexibel zijn. Mooi toch, dat dat kan!” 

Wat is jouw grootste uitdaging als Manager Marketing & Communications bij Sif?

Sanne’s werk staat nooit op zichzelf. Wanneer ze iets in gang wil zetten staat dat altijd in verbinding met andere afdelingen.’ Marketingcommunicatie gebeurt in overleg met ons commerciële team en interne- en arbeidsmarktcommunicatie wordt ontwikkelt in nauwe samenwerking met directie en HR. Ik heb dus een breed werkveld en ik werk met veel mensen samen. Dat doe ik graag. Zo weet ik wat er speelt in de markt, maar ook bij collega’s. Mijn grootste uitdaging is om zowel op operationeel niveau als op strategisch niveau alles op elkaar aangesloten te houden. En dat kan ik niet alleen. Iedereen bij Sif communiceert. Mijn uitdaging is te zorgen dat we qua communicatie op een lijn zitten en hetzelfde uitdragen. Daar moet je aan blijven werken.  

Wat is jouw belangrijkste tip voor de lezer?

Vaak pas je je communicatie je in de privésfeer ‘automatisch’ aan aan degene met wie je communiceert. Ik vertel tegen mijn oma andere dingen over mezelf dan tegen mijn zus. Terwijl ze beiden binnen bij de groep ‘familie’ horen. Dat doe je onbewust, maar als je daar eens over nadenkt is het eigenlijk raar als je dat als communicatiedeskundige niet in je werk zou doen. Werken met Persona’s is dus eigenlijk heel logisch!

Meer weten over Sanne?

Wil jij meer weten over Sanne? Meld je dan snel aan voor de BrandSchool Breakfast op 22 november of 13 december. Meer over Sif vind je hier.