Goed fout?

Ik blijf me verbazen over het effect dat Cillit Bang op mij heeft. Laat we even het geheugen opfrissen. Je hebt het vast wel eens in schreeuwend oranje en paars voorbij zien komen op TV, begeleid door een stem op steroïden die de boxen zowat van je muur schreeuwt "BANG EN HET VUIL IS WEG!". Nou, m'n trommelvliezen nu ook. En mijn ogen knipperen nog na van de kleuren...

cillit-bang3.jpg

Je zou dus kunnen spreken van een na-ijl effect, fysiek gezien dan. Maar het doet meer met me. Als grafisch ontwerper word ik natuurlijk ook vaker voor kleurkeuzes gesteld. Een argument om tot de juiste keuze te komen is vaak dat het toch even meer moet opvallen. In de combinatie paars/oranje lukt dat al vrij aardig, ik heb me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt. Maar ik zoek toch wel liever naar een wat meer esthetische oplossing. Maar is dat wel de bedoeling bij Cillit Bang? De hysterische kleuren geven een overduidelijke hint van de chemische samenstelling. De vlekken hebben de neiging al bijna te verdwijnen als ze de fles in je hand zien. We geloven dat dit spul minstens zo krachtig moet zijn als de kleuren waarin het verpakt zit. Dus daar is best wel over nagedacht.

En dat vind ik wel leuk. Naast de kleur staan namelijk de letterkeuze, de productnaam (BANG, gok ik), de tagline (power cleaner) en toegevoegd label (Turbo Foam) allemaal in dienst van de zelfde productpropositie: vuil verdwijnt op de meest krachtige, meest chemische en snelste manier mogelijk. Geen twijfel mogelijk.

De concurrentie probeert twijfelachtig aan te haken, maar Bang laat ze alle hoeken zien. HG daarentegen pakt het wat rustiger aan met dodelijk saaie verpakkingen. Maar ook hun propositie sluit exact aan bij wat ze zeggen. Geen fratsen, onze producten doen precies wat ze zeggen te doen: 'HG doet wat het belooft'. Wat een payoff, geen enkele fantasie en dat is juist goed. Niet lullen maar poetsen.

Ik bewonder dit soort keuzes. Mooi of lelijk speelt geen rol in deze. Er wordt voorgesorteerd op maximaal effect, schreeuwend of saai, je weet wat je koopt. En daarin schuilt een zekere schoonheid. Wat een ontwerper of deskundige daarvan ook mag vinden, deze producten staan voor het maken van een heldere keuze. En dat is in ons communicatievak het allerbelangrijkst.

Guy Borghouts
Creative director