Hidden Sound System (HSS). Binnenkort leverbaar?

In het najaar van 1998 zond de VPRO voor het eerst de Multilul-serie van Jiskefet uit. Multilul creative advertising media & communication consultants agency. Een satire op de reclamewereld die bijna 20 jaar later ten kantore van DimCoppen nog flink op de lachspieren werkt.

Vooral de aflevering waarin het vernuftige Hidden Sound System ("Hiddem? Hibbem? Hidden?") wordt uitgelegd is legendarisch. Wat het is? "Onbewuste geluidsmanipulatie", aldus Fritsie (geweldige rol van René van 't Hof overigens). "HSS zet je onder een commercial en dan krijg je heel veel trek in bier." Zover is het nog niet. Maar wel al ver.

fritsie.jpg

Multilul-Jiskefet.jpg

Customer experience heet dat

Door zintuigen te prikkelen, creëren wij reclamemakers beleving. Customer experience via sensory marketing (nee, da's geen quote uit Multilul). Eigenlijk is dat al zo oud als Methusalem. Met als klassieke voorbeeld natuurlijk de geur van vers brood die de supermarkt in wordt geblazen om je eetlust op te wekken. Of de beat van achtergrondmuziek in het winkelcentrum die ongemerkt je shopping tempo beïnvloedt.

Onhoorbare geluidssignalen zoals in het Hidden Sound System worden anno 2016 al ingezet. Niet om direct een boodschap te planten in het onderbewustzijn van nietsvermoedende consumenten, dat (nog) niet. Maar wel om customized content of een speciale aanbieding te laten verschijnen op de smartphone van die consument. En zo wordt mobile marketing voor lokale ondernemers nog interessanter dan het al was. Zeker vanuit de wetenschap dat 79% van alle smartphonegebruikers 'smartphone shoppers' zijn, die hun telefoon gebruiken als hulpje bij het winkelen.

Shazammen

Geluidsherkenningsdienst Shazam experimenteert al langere tijd met 'hidden signals' in winkels.
Onhoorbare signalen die zorgen voor een geweldige ervaring voor de consument op de winkelvloer. Ik leg het kort uit in mijn eigen woorden: je loopt een winkel binnen. Je hoort muziek. Die muziek spreekt je aan. Je 'Shazamt' de muziek. Shazam herkent een onhoorbaar signaal dat vanuit het instore muziek platform wordt meegestuurd. Je ontvangt op je telefoon vanuit Shazam de betreffend audio track plus speciale content, bijvoorbeeld een aanbieding of kortingscoupon voor die winkel. Shazam legt het zelf nog beter uit in deze video.

Human enhancement

Het Hidden Sound System van Multilul bestaat nog niet. Maar laat ik eens de visionair uithangen.
Ontwikkelingen op het gebied van menselijke verbeteringstechnologie (human enhancement) gaan snel. Zo snel dat we in 2045 onsterfelijk kunnen zijn, wordt er al geroepen. Ik ben geen researcher, maar dan is het volgens mij ook slechts een kwestie van jaren voordat we hidden sound signals rechtstreeks onze hersenpan in kunnen sturen. Voor we het weten lopen we op de gekste momenten van de dag naar de koelkast om een biertje te pakken.

 

Coolblue loopt overigens op dit gebied al voorop. In de fanshop is te lezen dat het Hidden Sound System binnenkort leverbaar is voor slechts € 2399,-.

Patrick de Bot
Senior copywriter