Hoe bewaak je de huisstijlregels?

Via 360° branding positioneert DimCoppen uw merk onderscheidend van uw concurrenten in de markt. Uw merk wordt als een krachtig statement neergezet en alle uitingsvormen van uw organisatie zijn consistent vormgegeven.

Om te zorgen dat uw huisstijl consequent wordt toegepast door medewerkers en leveranciers, is huisstijlbewaking heel belangrijk. Het houdt uw merk zuiver. Maar waar staan de spelregels en wie is de scheidsrechter?

Kleinere organisaties kunnen veelal volstaan met een eenvoudig overzicht van logo, kleurgebruik en de belangrijkste huisstijlrichtlijnen in pdf-vorm. Deze dient als handige leidraad bij het ontwikkelen van communicatie-uitingen.

Voor grote organisaties, zoals multinationals en bedrijven met veel zelfstandige vestigingen, is de huisstijlmanual een uitkomst om de regels van de corporate identity te handhaven. Goede voorbeelden en overtredingen worden vaak door een afdeling geïnventariseerd. Die voorbeelden zijn dan weer de input voor andere, strengere of juist soepelere regels. Een huisstijlmanual biedt richtlijnen, handvaten, do’s and don’ts voor de toepassing van het logo, pay-off, kleurgebruik en typografie. Bovendien staan er ook spelregels beschreven voor fotografie, illustraties, kopregels en artikelteksten.

Een derde manier om de merkregels vast te leggen is de online versie van DimCoppen: IRIS. Een overzichtelijk digitaal huisstijlhandboek dat belanghebbenden via een inlogcode raadplegen. Ze vinden er downloadlinks van alle huisstijlitems in verschillende bestandsformaten. Ook templates en lay-out voorbeelden staan hier centraal gearchiveerd.

Iris_-_Iris_2017-06-12_12-34-29.jpg

Welke van de drie mogelijkheden u ook kiest, het is voor ontwerpers, leveranciers en voor communicatiemedewerkers van bedrijven goed om een spelregelboekje te hebben.

Het scheelt enorm veel tijd en discussies. Het komt de 360º branding van uw merk ten goede.