Humor is universeel

Uit onderzoek is gebleken dat humor in reclame werkt. Zelfs wie niet beïnvloed wil worden of wie al snel vergeet om welk merk het ook alweer ging in een reclame/commercial, houdt onbewust tóch een goed gevoel over aan producten die met humor worden geïntroduceerd, en kiest hier eerder voor.

Zeker als het gaat om spontane keuzes voor producten waar mensen een lage betrokkenheid bij hebben en die je in de supermarkt redelijk instinctief kiest, is het opwekken van een positief gevoel belangrijk.

Humor verhoogt de emotionele betrokkenheid bij een reclame. Door de positieve emotie staan we meer open voor de boodschap en zullen we deze beter herinneren dan een feitelijke mededeling.

Heineken is zo'n bedrijf dat hier veelvuldig gebruik van maakt en goed inspeelt op inhakers.

heineken.jpg

Of wie kent niet de meest recente commercial ‘Nature’s wonder’.

Heineken_Nature_wonder.png

 Of de ‘inloopkast’-commercial.

Heineken-walk-in-fridge-header.jpg

Het blijkt zelfs, dat commercials uitgezonden tijdens een positieve, humorvolle uitzending, beter worden ontvangen en beter herinnerd worden. Hier is sprake van een halo-effect dat verder doorwerkt in het reclameblok.

Als een nieuw beginnend merk wordt geïntroduceerd, waarbij men verwacht op grote weerstand van consumenten te stuiten, is de conclusie in ieder geval duidelijk: laat ze maar lachen!

Oftewel: als je ongevraagd op de koffie komt, kun je maar beter een goeie grap maken.’

 

Maria Heger
Senior designer