Innoveer tot je erbij neervalt

360º Branding uit het oogpunt van een van de vier expertises van DimCoppen Design. Of het nu een corporate, online, ruimtelijk, instore of een packaging design betreft, design is een wezenlijk onderdeel in methodiek van DimCoppen rondom 360º branding.

Echter... zolang 360° branding maar niet betekent dat alle mediadragers hetzelfde tekstuele of visuele jasje of trucje tonen en dan denken dat je een geïntegreerde campagne hebt. Oftewel, niet je corporate film knippen en plakken op print, op een banner, op een mailing, op je website, op instagram, op youtube etc. Daarmee zou je jezelf bedriegen met het idee dat je aan 360° branding doet. Daar komt mede de rol van ons - designers - om de hoek kijken.

Ik wil je even meenemen naar een van mijn favoriete merken, Nike. Nike is meer dan een merk, Nike is een lifestyle. Dat heb je wellicht vaker gehoord maar toch doen ze het echt verdoemmekes goed.

Alle gerenommeerde merken ontkomen er niet aan, ze moeten hun brand performance aanpassen aan de huidige ontwikkelingen in de wereld. De missie en visie kunnen of moeten in de huidige tijdsgeest ter discussie staan. Een verandering hierin laat aan de consument zien dat je blijft innoveren. Iets dat als positief wordt gezien. Deze innovaties kunnen terugkomen in het uitbreiden of upgraden van je producten of diensten, maar natuurlijk ook in een creatieve campagne.

Precies dat toont Nike. Wanneer je over een lichaam beschikt, beschouwt Nike je als een atleet. Het bedrijf begon ooit met het verkopen van sportschoenen. Nu maken ze producten die voor iedereen inspiratie en innovatie op het gebied van sport brengen. Zeer vooruitstrevend en vernieuwend in lifestyle dus. Niks is zo trendgevoelig dan lifestyle. Nike is daarmee de toonzetter voor vele andere producten.

Maar is consistentie dan niet belangrijk? Jazeker! Maar ook dat zijn ze. Hoe lang gebruiken ze al de ‘swoosh’ als beeldmerk? Al vanaf het eerste begin in 1971. Voor het design is destijds 39 dollar betaald. Het is daarna nooit aangepast.

Toch nog even terug naar die innovatie. Nike is een van de toonzetters op alle social media. Hun beelden in mailingen zijn afgestemd op de doelgroep. Hieronder een voorbeeld van fotografie en modellen die perfect zijn afgestemd bij de ‘eigenwijze’ doelgroep.

schermafbeelding-2017-05-11-om-11.47.16.jpg

Bron: Images Nike nieuwbrief © 2017 Nike, Inc. NIKE Retail B.V., Colosseum 1, 1213 NL, Hilversum, Nederland

schermafbeelding-2017-05-11-om-11.47.32-copy.jpg

Bron: Images Nike nieuwbrief © 2017 Nike, Inc. NIKE Retail B.V., Colosseum 1, 1213 NL, Hilversum, Nederland

Een ander voorbeeld is Instagram. Nike heeft 78,1 miljoen volgers (en zelf volgen ze er 136)! Ze begonnen ooit met het speuren op Instagram naar foto’s van sportende vrouwen en de gaafste foto’s kregen een nieuw leven als print art. Dat motiveerde andere vrouwen om hun sportieve selfies te delen. Het resultaat: een lawine aan girl power posts met Nike in de hoofdrol. Tegenwoordig toont Nike op Instagram nog steeds de ‘gewone’ mens in het dagelijks leven. Maar dan wel stoer, ontroerend, vol humor en stijlvol tegelijk.

Nu kan ik je verder nog een waslijst een mediadragers laten zien die toont hoe 360º branding tot zijn recht komt, maar ik beperk me tot het hoofdkantoor. Daar heeft Nike ook een museum in gehuisvest waar onder andere het wafelijzer te zien is waar Bill Bowerman de eerste beroemde Nike-zolen mee maakte. Ook staat er het busje waarmee hij de schoenen verkocht.

Tijdens de lunch kun je een wandelingetje maken door een fantastische Japanse tuin en natuurlijk worden door het hele gebouw sporters geëerd. Elk van de 44 gebouwen op de campus is vernoemd naar een legendarische Nike-atleet: Michael Jordan, Christiano Ronaldo, Tiger Woods en ga zo maar door. Nike vertelt in Oregon zijn hele verhaal en laat ook hier weer zien hoe je merken bouwt.

 

Alice “Just do it”

schermafbeelding-2017-05-11-om-11.46.58-copy.jpg

Bron: Images Nike nieuwbrief © 2017 Nike, Inc. NIKE Retail B.V., Colosseum 1, 1213 NL, Hilversum, Nederland