Kijken, voelen, beleven!

Onze trouwkaart heeft mij geïnspireerd dit item te schrijven. Voornamelijk het drukwerk ervan. Drukwerk dat in zijn algemene vorm door alle digitale ontwikkelingen al jaren letterlijk 'onder druk staat'. Toch lijkt het de laatste tijd weer terrein te winnen in de communicatiewereld. 

Op welke manier kun je je (potentiële) doelgroep bereiken, waarbij je ook nog laat zien dat er moeite voor hebt gedaan? Nou, met opvallend drukwerk bijvoorbeeld. Opvallend drukwerk is tastbaar en brengt een bepaalde beleving. Naast een scherpe, communicatief sterk vormgegeven boodschap zijn de papiersoort, kleurdiepte, bindwijze, veredeling en vouw van essentieel belang. Hoezo? Omdat het bijdraagt aan de perceptie van de boodschap en de kracht waarmee de boodschap wordt overgedragen.

blog-imke.jpeg

Tegenwoordig is het overigens niet meer het één of het ander. Drukwerk kan prima samen met online. Het versterkt elkaar alleen maar wanneer het crossmediaal wordt ingezet bij marketing- of communicatie campagnes. 

Een van de recente trends hierbij is targeting.

drukwerk-blog.jpeg

Online wordt targeting al jaren ingezet via bijvoorbeeld maatwerkaanbiedingen en gerichte online advertising of bannering. Maar behalve online, maakt de hedendaagse druktechniek het ook mogelijk 1-op-1 uitingen te realiseren aan de hand van doelgroepanalyses. Dit doormiddel van doelgroepspecifieke covers, visuals, folders met gepersonaliseerde aanbiedingen gebaseerd op zoekgedrag of meest recente aankopen. Vanzelfsprekend kan dit zich volledig richten op de specifieke wensen en voorkeuren van de klant of consument.

Imke Ottenheim 
Designer