Marketing automation en GDPR

De beste online ervaring voor uw (potentiële) klant. Die realiseert u met marketing automation software. Maar hoe zit het precies met Marketing Automation en de GDPR-wetgeving? Mag u alle functionaliteit van het marketing automation pakket gebruiken? Waar moet u op letten? Hoe kan uw bureau ondersteunen? Na het lezen van deze blog bent u helemaal op de hoogte.

Wat is de GDPR?

Wat is de GDPR precies? De General Data Protection Regulation (GDPR) gaat over het verwerken van persoonsgegevens door bedrijven en overheden. Vanaf 25 mei 2018 wordt de wet actief nageleefd. Sinds eind mei moet u dus alles rondom het verwerken en opslaan van persoonsgegevens goed geregeld hebben.  Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u hier meer informatie over. 


Bij de GDPR zijn drie hoofdzaken te onderscheiden:

  • Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
  • Toestemming
  • Recht op verwijdering gegevens

Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de ontvanger toestemming heeft gegevens voor de communicatie-uitingen die u toestuurt. Ook moet u de gegevens goed bewaren. Wanneer een contact verwijderd wil worden uit uw systeem, dan is het belangrijk dat u dit snel en volledig kan doen. Een Marketing Automation pakket geïntegreerd met de CRM-software is dus zeker aan te raden. 
DimCoppen heeft een informatieve Whitepaper geschreven met meer informatie hierover. Deze Whitepaper download u hier.


Verantwoordelijkheden bij het werken met marketing automation

Op uw website heeft u verschillende contactmomenten waarbij u informatie opvraagt. Bijvoorbeeld wanneer de bezoeker een White paper wil downloaden of een contactformulier invult. Met marketing automation software verzamelt u hierbij data, om een zo persoonlijk mogelijk aanbod van content te bieden. Hoe meer informatie u heeft, des te gerichter kunt u de marketing aanbieden. Doel hiervan is het leveren van de beste klantervaring. Belangrijk is dat u duidelijk maakt voor welke communicatie de klant zich aanmeldt wanneer bijvoorbeeld een White paper gedownload wordt. Ontvangt de klant hierna nog een serie met mails over dit onderwerp? Wordt de klant direct aangemeld voor de nieuwsbrief of andere communicatie uitingen? 


Het is belangrijk om duidelijk en concreet te zijn. Wordt na het downloaden, van bijvoorbeeld een White paper, nog een serie e-mails over dat onderwerp verstuurd? Of wordt de ontvanger direct toegevoegd aan uw nieuwsbrief? Zo zijn de verwachtingen duidelijk en voorkomt u dat de ontvanger de communicatie als ongewenst beschouwd.


Een open deur, maar zorg ervoor dat de communicatie die de klant na het downloaden ontvangt relevant en waardevol is. En meld de klant in de systemen (automatisch) alleen daarvoor aan waar toestemming voor wordt gegeven. 


E-mailmarketing en de GDPR

E-mailmarketing is één van de onderdelen die bij vrijwel alle marketing automation software wordt ingezet. U moet de klant aanbieden om zich uit te schrijven voor e-mailcommunicatie. Maak een duidelijke landingspagina waarop de klant direct ziet waarvoor uitgeschreven kan worden. Dat voorkomt verwarring of ergernis bij de klant. Ook maakt u het de klant makkelijk andere communicatie-uitingen nog wel te ontvangen. Hiermee voorkomt u ook dat de klant zich direct uitschrijft voor alle e-mail die u stuurt.  Zo voldoet u niet alleen aan de nieuwe wetgeving, maar zorgt u ook voor een betere klantervaring. 


Waar worden gegevens bewaard?

Marketing Automation software is vaak geïntegreerd met andere software, zoals bijvoorbeeld het CRM-systeem. Voordeel hiervan is dat in alle systemen voor alle medewerkers duidelijk is welke communicatie de klant wil ontvangen. Het is belangrijk dat de organisatie weet wie toegang heeft tot welke data en waar deze opgeslagen wordt. Let ook goed op hoe lang data opgeslagen wordt en waarom dit het geval is. Bewaar data niet langer dan nodig. 


Communiceer naar de klant welke gegevens worden opgeslagen

Landingpagina’s moeten duidelijk en uitgebreid zijn. Leg uit waar de klant zich voor inschrijft en zorg ervoor dat klant hier actief toestemming voor geeft, door bijvoorbeeld en vink in een box te zetten. Daarnaast is het belangrijk dat de bezoeker genoeg waardevolle content kan vinden zonder gegevens achter te laten. Belangrijk voor de klant, maar ook voor de organisatie zelf. Een site waar alles achter slot en grendel staat is immers geen aantrekkelijk visitekaartje. 


Vraag bij het bureau naar de verwerkersovereenkomst

Volgens de GDPR moet de organisatie een verwerkersovereenkomst afsluiten met organisaties die zich namens u bezig houden met het verwerken van persoonsgegevens. Bij Marketing Automation software bijvoorbeeld is dat het bureau waar u de software afneemt. Denk daarnaast ook bijvoorbeeld aan uw administratiekantoor, de host van de website en de leverancier van uw CRM systeem. DimCoppen heeft vanzelfsprekend een verwerkersovereenkomst met al onze klanten waar we marketing automation software aan leveren. 


GDPR geen belemmering voor inzet marketing automation

Wanneer u duidelijk communiceert waarom en waarvoor uw informatie verzameld is de GDPR geen beperking in het gebruik van marketing automation. Het aanbieden van een gepersonaliseerde content kan nog steeds. Het ongevraagd versturen van allerlei communicatie-uitingen wanneer de klantgegevens afgeeft niet. Zorg dat u relevante informatie aanbiedt en alleen dat stuurt waar de klant toestemming voor geeft. 

Meer weten? 
De specialisten van DimCoppen adviseren u graag. We kunnen met u meekijken of uw dataopslag en dataverwerking GDPR-compliant zijn. Ook laten we u graag vrijblijvend een demo zien hoe u, conform GDPR-wetgeving, Marketing Automation software kunt inzetten.