Scent and sensibility?

KFC lanceerde recentelijk in Amerika een zonnebrandcreme met de geur van gefrituurde kip. De zonnebrandcreme was een onderdeel van een succesvolle advertentiecampagne waarin de ‘Extra Crispy Chicken’ werd gepromoot.

Om de attentiewaarde van deze campagne te verlengen werd de zonnebrand creme gratis uitgedeeld. ‘De geur brengt de jeugd weer in herinnering, en dan vaak ook de bezoekjes aan KFC’, aldus de CMO van KFC. En met succes, de gratis creme was binnen een korte periode niet meer op voorraad.

 

De campagne volgde op een actie van KFC eerder dit jaar in HongKong. Eetbare Fried Chicken nagellak, finger licking good!

Maar zeg eens eerlijk, wie wil er nu een zonnebrandcreme met een geur van gebakken kip? Of een nagellak in de smaak van kip? Is het bedrijf een nieuwe weg in geslagen richting de cosmetica branche?

Ik denk van niet, maar vooralsnog ontstaat wel een gekke maar ludieke en effectieve manier van merkbeleving! 

Zoals mijn collega Patrick de Bot in zijn blog verwoordt; beleving creëren door de zintuigen te prikkelen. 

Krijgen we straks Heineken die onder de pay-off ‘Open your world’ een aroma-therapie voor in huis ontwikkelt met de geur van een cafe? Of ‘it all starts with a Nescafe’, waarin het koffiemerk een tandpasta met koffiesmaak ontwikkelt?

Imke Nijbelen-Ottenheim
designer