Scoren doe je zo

Van zoekwoord naar conversie

Gevonden worden in de gigantisch grote wereld van zoekmachines kan een behoorlijke uitdaging zijn. Zoekmachine optimalisatie is het traject waarmee je onderzoekt wat relevante zoekwoorden voor jouw website zijn. Het doel? Nieuwe bezoekers aantrekken die hopelijk overgaan tot aankoop of downloaden.

Sleutel tot succes

Zoekwoorden zijn in de online-wereld de sleutel tot succes. Ze bepalen in grote mate of je website succesvol is. Verrassend zijn dat dus niet per se het design of de techniek. Het zijn de zoekwoorden die ervoor zorgen dat er überhaupt bezoekers op je website terecht komen. Daarna zijn design, content en techniek absoluut belangrijk. Je wil je bezoekers immers ook binnenhouden. Als een bezoeker overgaat tot aankoop of een handeling verricht op je website zoals downloaden, spreken we van een conversie. 

Kijken, kijken maar niet kopen

We kunnen veel leren van de zoekopdracht die je klant gebruikt. De zoekopdracht verraadt namelijk in welk stadium van de customer journey je potentiële klant zich bevindt. ‘Tweedehandsauto’ laat zien dat je klant een heel brede en oriënterende kijk heeft op zijn vraag, terwijl het zoekwoord ‘Citroën C2 VTR 2008’ verklapt dat je klant al veel verder in het aankoopproces is. Dat betekent dus ook dat hoe gerichter de zoekopdracht is, hoe waarschijnlijker het is dat je potentiële klant overgaat tot conversie. 

‘Om traffic te genereren naar je website, maak je gebruik van de zogenaamde short tail zoekwoorden. De kortere zoekwoorden’, vertelt Frank Jongen (Senior Online Marketeer & Projectmanager Online). ‘Wanneer je voor winst gaat, kun je het beste long tail keywords gebruiken.’ 

Valkuil

Klinkt zo klaar als een klontje. Toch kan het nog behoorlijk lastig zijn om de juiste zoekwoorden te vinden. Want hoe weet je waar je klant of gebruiker naar zoekt? Als hij een nieuw peertje nodig heeft voor zijn schemerlamp, zoekt hij dan online naar ‘peertje’? Of naar ‘lamp’, ‘verlichting’, ‘gloeilamp’, ‘ledlamp’? En als iemand een nieuwe telefoon wil kopen, googelt hij dan op ‘telefoon’? Of zoekt hij op ‘iPhone’, ‘Smartphone’, ‘goedkope telefoon’, ‘mobiel’, ‘mobieltje’, ‘mobiele telefoon’…

De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. Iedereen heeft andere associaties en woorden die hij of zij gebruikt bij jouw product of dienst. Het is altijd goed na te denken over waar jouw (ideale) klant op zoekt en soms zijn dat meerdere soorten woorden. 

Gratis, maar kost geld

Het gebruikmaken van zoekwoorden is in principe helemaal gratis. De content op je website zijn allemaal potentiële zoekwoorden. Complexere zoekwoorden hebben daarin veel minder concurrentie. Je betaalt er helemaal niets voor om bezoekers naar je website te lokken, maar het geeft totaal geen garantie dat je bovenaan in zoekmachines komt te staan. Er zijn zo veel verschillende factoren die meespelen en op lang niet alles heb je invloed. Vervelend genoeg wordt op vrijwel alles wat onder de eerste vier organische hits in de zoekmachine staat nauwelijks geklikt. Je kunt deze onschatbare informatie over je zoekwoorden ook gebruiken om reclame te maken. De meest gebruikte tool daarvoor is Google Adwords. 

Quanta costa? 

Met Google Adwords betaal je ofwel per klik, per 1000 zichtbare vertoningen of per conversie. De kosten kun je zo bont maken als je wilt of nodig vindt. Ze variëren tussen de € 0,03 en meer dan € 300,00 per dag. Hoe duur zo’n zoekwoord is, hangt ook af van de sector waar je in wilt adverteren. Zo is de financiële- en verzekeringswereld bijzonder duur. 
Een kleine indicatie van de kosten per klik voor deze zoekwoorden:

  • Geld lenen zelfstandige - €227,44
  • Contract geld lenen - €226,51
  • Contract lening - €193,25 

Eén klik op jouw advertentie bij ‘geld lenen zelfstandige’ kost je dus €227,44. De reden dat bedragen in deze sector hoger zijn, is omdat de aanbieder bij een conversie ook een hogere winst haalt dan de bakkerij op de hoek. 

Alles begint bij de vraag 

Zoekwoorden beginnen allemaal bij de vraag of het probleem van je klant. Het is dus van ongekend belang om hier, in de taal die hij of zij spreekt, op een goede manier op in te spelen. Wil je ook meer mensen naar je website toe trekken via de zoekmachines? Laat het ons weten. Wij helpen je graag met een killer zoekwoordenoptimalisatie en AdWords campagne!