Total Branding; een verhaal met kop en staart

Sommige mensen kunnen het. In enkele minuten de essentie van hun bedrijf vertellen. Als het moet zelfs in 20 seconden. Ligt dat aan de verbale kwaliteiten van die mensen of ligt het aan het verhaal? Volgens mij begint het met een glasheldere merkpositionering. Daaruit volgt vanzelf een samenhangend verhaal.

In Adformatie kwam ik deze week de Tribes-case tegen. Een goed voorbeeld van geïntegreerde communicatie ofwel Total Branding. Oprichter Schaepman kijkt anders tegen kantoren en werkplekken aan. Hij is het flexwerktijdperk al voorbij. Hij positioneert Tribes als ‘de ontmoetingsplek voor businessnomaden’. Veel mensen werken als zelfstandige in verschillende teamverbanden. Vandaag zitten ze bij de klant, morgen thuis, overmorgen in een kroeg waar ze afspreken met teamleden. Tribes biedt die rondtrekkende professionals een plek waar ze met gelijkgestemden zijn en met mensen die hun diensten aanvullen. Uiteraard stijlvol gefaciliteerd met de fundamentals: werk- en meetingplekken, catering en wifi. De merknaam (Tribes), de werkwijze, het interieur en nu ook de communicatiecampagne passen zijn direct afgeleid van de positionering ‘de ontmoetingsplek voor businessnomaden’. Schaepman geeft zichzelf daarbij een hoofdrol. Dat siert hem. Hij pakt als een echt opperhoofd de leiding over zijn Tribes. Het klopt van alle kanten. Van begin tot eind een goed verhaal met kop en staart. Mijn complimenten.

DimCoppen mocht onlangs de herpositionering van Kalfire, producent van topklasse gas- en houthaarden, aanpakken. Een traject dat we breed aanvlogen, want consumenten komen op veel plaatsen met Kalfire in aanraking. Meestal start een kennismaking met Kalfire bij de website, daarna de showroom van de dealer en daarna de installateurs. Al die fasen in de customer journey hebben we afgestemd op de nieuwe positionering van Kalfire als dé toonaangevende producent van gas- en houthaarden.

Toonaangevend op ontwerp, techniek én beleving. De lat ligt dus hoog.

Elk contact dat een consument heeft met Kalfire moet bijdragen aan die positionering met als nieuwe pay-off: “Don’t compromise”.

Uiteraard hebben we huisstijl, website, dealer-informatie en documentatie op één lijn gebracht. Maar ook showrooms, wagenpark en de verpakkingen zijn of worden gerestyled. Dat zijn immers bij uitstek mogelijkheden om de gekozen positionering kracht bij te zetten.

Binnenkort kunt u kennismaken met het nieuwe Kalfire en de geïntegreerde communicatie daaromheen. U zult zien: Kalfire en DimCoppen gaan voor een verhaal met kop en staart. We gaan voor Total Branding. Op 6 oktober organiseren we een Marketing Event rond dit thema. Meer weten en gratis inschrijven? 

Loek Gussenhoven
Managing director DimCoppen

02-dimcoppen-visual-marketingsymposium.jpg