Van irritant naar interessant…

Facebook advertenties, doorgaans hoor ik dat de meeste mensen ze reuze irritant vinden! Heb je op een site gekeken om een tafel uit te zoeken... word je de komende weken gespamd met diverse tafels. En dat terwijl je je nieuwe tafel al lang in je woonkamer hebt staan.

Of, in mijn geval, je alleen maar advertenties gepushed krijgt met als afzender Center Parcs. Ik heb altijd geroepen dat ik nooit naar een bungalowpark zou gaan, maar ik moet er toch aan geloven. Ik heb me laten vertellen dat het heel leuk is, vooral met een kindje. Daarom ben ik gaan 'Googlen'... Wat blijkt? Nederland telt meer dan 1.100 parken en voor mijn gevoel heb ik ze allemaal voorbij zien komen. Toch is het gelukt om er een uit te kiezen! Het wordt Landal, reuze leuk, maar de advertenties van Center Parcs komen nog steeds voorbij.

Dit zijn berichten die ik kan ik voorkomen door de Cookies weg te gooien of door de advertenties te blokkeren. Maar wat ik ook van de advertenties vind, ik ga ze niet blokken. Om dezelfde reden waarom ik geen ‘nee/nee sticker’ op mijn brievenbus heb geplakt. Het is onderdeel van ons werk. Met het maken van o.a. folders, krantjes en in dit geval online advertenties verdienen wij, DimCoppen, ons brood. Je kunt ze naar mijn mening niet blokkeren als je ze zelf maakt.

Er is echter een wezenlijk verschil tussen de advertenties die je te zien krijgt door de Cookies en de advertenties die voor jou zijn geselecteerd.

Online adverteren op bijvoorbeeld Facebook heeft vele voordelen. Deze advertenties worden op basis van jouw persoonlijke Facebook-instellingen geselecteerd. De doelgroep dus kan uitgekristalliseerd worden op basis van woonplaats, geslacht, leeftijd, interesses en nog veel meer. Hiermee kun je bijvoorbeeld een advertentie naar iemand sturen die bijna jarig is met een verjaardagskorting. Daarnaast kun je het plaatsen van de advertentie inplannen op tijd, handig! Restauranthouders kunnen bijvoorbeeld 's middags adverteren richting de doelgroep die zich in een straal van 5 km bevindt met ‘Kom vanavond nog ons heerlijke menu proeven’.

En zo ga je van irritant naar interessant.

Dit is niet alleen interessant voor jou als adverteerder maar ook interessant voor de gebruiker van Facebook. Omdat de advertentie niet zomaar gepushed wordt, maar omdat de ontvanger speciaal is geselecteerd op relevantie van de boodschap. Hierdoor is de kans veel groter dat hij of zij er ook echt op klikt en mogelijke conversie ontstaat.

Dankzij de legio aan mogelijkheden om je doelgroep te bepalen en het enorme bereik van Facebook, is adverteren via Facebook echt zinvol. Niet alleen om meer verkeer naar je website te genereren, maar Facebook kan ook gebruikt worden om klantenbinding te creëeren, naamsbekendheid te vergroten, directe leads en verkoop te genereren. Je kunt elke gewenste doelgroep selecteren en zo de mensen bereiken die je ook écht wil bereiken.

Ik moet er wel bij zeggen dat Facebook natuurlijk niet het enige aantrekkelijke online platform is voor adverteerders. Sommige doelgroepen zijn beter te bereiken via andere kanalen, zoals bijvoorbeeld LinkedIn, waar je ook uitgebreid je doelgroep kunt selecteren. Of Google Adwords, waar je je doelgroep kunt selecteren op zoekwoorden die in Google worden gebruikt. 
Benieuwd hoe jij je advertenties het beste over het internet (of juist niet) kunt verspreiden? We praten je graag bij.

Wendy Derix
Projectmanager