Het wordt dé stadsauto van de toekomst. Een compacte e-auto op stroom die je zelf kunt samenstellen al naargelang wensen en budget. We hebben het over het nieuwe ‘Short Distance Vehicle’ (SDV) van StreetScooter, een Duits bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van vernieuwende mobiliteitsconcepten. De auto voor de korte afstand is uniek in zijn soort.

Branche
Automotive
Middelen
Corporate identity
Diverse media
Positionering
Strategie

Nieuw concept ontwikkelen

Maar StreetScooter is geen normale autoproducent met een dealernetwerk, fabrieken en alle andere faciliteiten waarover deze beschikken. De hamvraag was dan ook: hoe zet een ontwikkelbedrijf zo’n nieuw concept ‘from scratch’ in een nieuwe markt, zonder dealers of wat dan ook?

Het antwoord van Coppen communications+marketing startte met de ontwikkeling van een innovatief businessmodel: vergeet wat in de autobranche ‘normaal’ is en begin bij nul. Als communicatie- en marketingbureau zijn we gewend ‘disruptive’ te denken en net een stapje verder te gaan dan anderen.

Purpose design-principe

De auto is bedoeld voor korte afstanden en dan is overdaad niet altijd echt nodig. De ontwikkelaars bij StreetScooter werken daarom volgens het ‘purpose design-principe’: wat is noodzakelijk om te doen? Datzelfde principe volgen ook wij (Coppen) bij de totstandkoming van de marketingactiviteiten. Tijdens het hele proces vragen we ons telkens af: wat is nodig, wat niet?

Visual

Innovatief businessmodel

Met dat uitgangspunt voor ogen ontwikkelden we samen met onze opdrachtgever en enkele mobiliteitsexperts het innovatieve businessmodel. We bepaalden niet alleen de waardepropositie, de doelgroepen en de verkoopkanalen, maar ook de partners voor onderhoud/reparatie, de ‘tweedehandsmarkt’, de te verwachten opbrengsten- en kostenstromen en de productcategorie (SDV).

Strategisch marketingplan

Op basis van het businessmodel schrijven we nu het strategisch marketingplan met onder andere de positionering en de merknaam. Ook de voor de marktintroductie geplande marketingactiviteiten en communicatiemiddelen zullen hierin beschreven worden en vervolgens door ons worden gemaakt. Voor dit hele proces hebben we onze eigen methodiek: BrandMaster.

Corporate identity

In september 2011 zijn tijdens ‘s werelds grootste autotentoonstelling (de IAA in Frankfurt) het logo, de nieuwe corporate identity en de website van StreetScooter gelanceerd. Sprankelende beelden die de volgende stap in e-mobility illustreren. Wij pakken het hele traject aan, all the way.