Ontdekken of marketing automation iets voor jouw bedrijf is? Of gewoon eens meer weten? Onze strateeg Pim van de Wiel vertelt je er graag persoonlijk meer over. Bel meteen via 088 007 280

Marketing Automation

Mensenwerk

Vroeger... Toen we als koper nog in het duister tastten in een zee van informatie. Toen verkopers nog schreeuwerige reclame gebruikte om aandacht te trekken met generieke content. Dat was vroeger. Door de onlinewereld is dat vandaag de dag wel anders. Juist omdat alles veel individueler is geworden, is een werkelijke interactieve, tweezijdige communicatie tussen koper en verkoper wenselijk. En dat kan met marketing automation. Het is een manier van werken die betekenisvoller, meer betrokken en bevredigender is voor koper en verkoper.

Marketing Automation wat is dat?

Het doel van marketing automation is de interesse van (potentiële) klanten omzetten naar werkelijke verkoop. Door gebruik te maken van een scala aan geautomatiseerde systemen worden (potentiële) klanten meer gebonden aan een organisatie. Vanuit één tool monitoren, beheren en versturen we alle online-activiteiten. De juiste boodschap wordt via het juiste kanaal bij de juiste doelgroep bezorgd. Die gerichte en gepersonaliseerde content zorgt voor een betere ervaring.

Hoe het werkt

Bezoekers op je website ondernemen acties, zoals pagina’s bekijken, whitepapers downloaden of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Voor al deze acties krijgt hij binnen marketing automation punten toegewezen die we lead-scores noemen. Het is belangrijk dat er zo veel mogelijk informatie bekend is over je bezoeker. Dat maakt het salesproces soepeler.

Contactinformatie is een van de eerste dingen die je als organisatie wilt achterhalen. Dat kan makkelijk door bijvoorbeeld gratis informatie weg te geven middels e-mail. Je ruilt als het ware content voor contactgegevens. De goede ervaring en de verschillende contactmomenten zorgen dat een klant door zijn hele klantreis (ook wel customer journey) wordt gestuwd.

Voordelen van Marketing Automation

Je relevantie voor de doelgroep is hoger

  • Je hebt meer data tot je beschikking
  • Veel taken worden geautomatiseerd
  • Het stemt marketing en salesafdelingen beter op elkaar af
  • Het levert meer leads op

DimCoppen is Silver Partner van SharpSpring Marketing Automation

Lees meer over Online Marketing en Marketing Automation
Ma

Persoonlijke reis

Iedereen maakt een klantreis als hij overgaat tot aankoop. De klantreis is de weg die iemand aflegt om je klant te worden én wat er daarna gebeurt. In die klantreis zijn grofweg twee momenten: voor de aankoop en na de aankoop. De aankoop kan bijvoorbeeld ook de afname van een dienst zijn. Binnen het traject voor de aankoop zijn er drie stadia die altijd min of meer hetzelfde zijn. Dat zijn bewustzijn, overweging en beslissing.

Na de aankoop is er een vierde stadium: het koesteren van je klant. Hier wordt de klantloyaliteit mee bedoeld. In de marketing automation zien we in welke fase iedere specifieke bezoeker zit. Zo kan hij geleidelijk door de klantreis heen worden geholpen.

Triggers op het juiste moment

Door te weten in welke fase van de klantreis iemand zit, weet je precies wat je hem of haar moet aanbieden om invloed te hebben op zijn volgende acties. Wanneer je alle pagina’s in de website onderverdeeld in die verschillende fases, is dus ook precies bekend op welke pagina’s je welke content moet laten zien. Dat is hele waardevolle informatie.

Deze triggers op het juiste moment zijn precies wat het verschil maakt tussen marketing automation en traditionele verkoop. En het voordeel voor je klant: hij wordt op zijn wenken bediend door precies de goede content te krijgen wanneer hij daar behoefte aan heeft.

In de praktijk

Marketing automation is voor veel bedrijven een van de beste manieren om exponentieel te groeien. Bij DimCoppen hebben wij onder andere onze klant Mifa geadviseerd met marketing automation aan de slag gegaan. Uiteraard staan wij Mifa ook bij in de implementatie en uitvoering. Vanuit slechts één tool kunnen we samen met Mifa alles regelen. Van formulieren en downloads tot onderzoeken en nieuwsbrieven.

Natuurlijk houden we ook alle statistieken in deze tool bij. Wanneer een potentiële klant een X-aantal lead-scores heeft bereikt, krijgt de salesafdeling een notificatie. Zo kan er makkelijk en snel – en zeker weten op het juiste moment – contact opgenomen worden met de (potentiële) klant. Afhankelijk van de verkregen informatie kan dat telefonisch of via de mail. De voorbereiding op de sales was nog nooit zo makkelijk!

DimCoppen heeft ons geholpen met ons merk bouwen en activeren. Met een goede onlinestrategie hebben we veel bestaande en potentiële klanten kennis laten maken met onze unieke combinatie van precisie-extrusie, machining, oppervlaktebehandeling en assemblage. Door de jaren heen zijn het aantal en de kwaliteit van de leads significant toegenomen. En sinds de implementatie van een marketing automation tool kunnen we onze sales nog beter voorzien van relevante informatie van bestaande klanten en potentials.

Rob van Oene, Managing Director - Mifa Aluminium bv.

Ontdekken of marketing automation iets voor jouw bedrijf is? Of gewoon eens meer weten? Strateeg Pim van de Wiel drinkt graag een kop koffie met je.

Of laat hieronder je gegevens achter. Wij nemen graag contact met je op.