Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Onze methodiek

BrandMaster

Bij marketing- en communicatiebureau DimCoppen geloven we dat alles wat je doet iets zegt over je merk. Omdat iedere vraag en iedere opdracht anders is, geven wij altijd een maatwerkoplossing. Dat betekent niet dat de kosten meteen stijgen. Sterker nog: door onze unieke BrandMaster methodiek zijn wij bij iedere vraag in staat flexibel en efficiënt te werk te gaan.

Brandmaster

Wat is de BrandMaster methodiek?

De BrandMaster methodiek is een effectieve manier om ieder marketing- en communicatievraagstuk op de best mogelijke wijze te beantwoorden. Het is een flexibele methode die alle aspecten van 360° Branding van je merk zowel individueel als geheel aanspreekt. Wij ontwikkelden de BrandMaster methodiek in samenwerking met Universiteit Utrecht.

De BrandMaster methodiek bestaat uit vijf stappen:

Brandmaster klein liggend

1.
Defining the brand

Wat maakt jouw merk uniek? Eerst analyseren we je doelgroep, je concurrenten en de organisatie zelf. Daarna komen we samen met sleutelfiguren uit je organisatie tot de merkessentie. Die drukken we uit in een positioneringsstatement of zelfs een compleet businessmodel. Die merkpositionering vormt vervolgens de basis voor alle communicatie-uitingen van je organisatie.

2.
Creating the brand

De merkpositionering staat op papier! Het belangrijke begin is gemaakt. Nu is het tijd om die merkpositionering uit te werken in krachtige concepten. Wij ontwikkelen de uitgangspunten om je merk daadwerkelijk gestalte te geven. Dat doen we bijvoorbeeld door het vastleggen van de merkwaarden, de merkarchitectuur, merknaam, tone of voice, het designconcept en soms zelfs het personeelsbeleid en serviceconcepten. Creating the brand is het vertalen van de positionering in een sterke merkidentiteit.

3.
Selling the brand

Na de conceptuele uitwerking van het merk ontwikkelen we een strategie om het in de markt te zetten. Die strategie is gericht op het creëren van merkbekendheid en merkvoorkeur en uiteindelijk het versterken van je marktpositie. We stellen doelgerichte en handzame communicatie- en/marketingplannen op voor onder andere offline en online communicatiecampagnes of verkooppromoties.

4.
Managing the brand

Een sterk merk vergt onderhoud en voortdurende evaluatie. Zorgen de ontwikkelde concepten voor de gewenste merkperceptie en merkvoorkeur? We meten de effecten van de branding-activiteiten en sturen waar nodig bij. En om het merk te beschermen tijdens een crisis ontwikkelen we een noodplan. In ons online brand management-platform BrandTools hebben we verschillende, krachtige hulpmiddelen samengebracht. Een voorbeeld daarvan is de huisstijltool waarmee alle vormgevingselementen beschikbaar zijn voor een consistente merkidentiteit. Tenslotte ondersteunen we je met project- en interim-management als er tijdelijk extra capaciteit nodig is.

5.
Living the brand

Als je merkwaarden niet tot uiting komen in je producten en jouw gedragen en dat van je medewerkers, blijft het merk een abstractie. BrandMaster geeft structuur aan het ontwikkelen van een productportfolio dat naadloos past bij je positionering. Het geeft je de handvaten om te zorgen dat iedereen in je organisatie zich niet alleen bewust is van de merkidentiteit, maar er ook tros op is en de merkwaarden vol overtuiging uitdraagt. Medewerkers, en eventuele externe ‘merkambassadeurs’ zoals resellers, worden actief betrokken bij de (re)branding om draagvlak te creëren.

Aan de slag met BrandMaster!

Enthousiast geworden?