Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Storytelling

Nog eentje dan

Storytelling is niet hot. Storytelling is tijdloos. Zolang wij mensen bestaan, zo lang vertellen we al verhalen. Ondanks alle moderne technieken, zoals opvouwbare smartphones en vergankelijke content, zijn verhalen nog steeds het belangrijkste communicatiemiddel dat we hebben. En storytelling is precies dat, alleen in een trendy vertaling en een blits jasje.

Zeg me niet wat ik moet doen

Storytelling is niet voor niets zo effectief. We vinden het namelijk niet prettig vinden als ons verteld wordt wat we moeten doen. Die conclusie trekken we liever zelf. We luisteren niet graag naar een traditionele reclameslogan als ‘koop deze tomaten’. Het is aannemelijker dat we geraakt worden door een authentiek verhaal over Boer Jan die zo duurzaam, vers en natuurlijk mogelijk zo’n zeven miljoen kilo tomaten aan een supermarkt levert. Daar concluderen we dan zelf wel uit dat we die tomaten moeten kopen.

Wat mag niet missen in goede storystelling?

Goede storytelling is in eerste instantie authentieke storytelling. Je vertelt het verhaal van échte mensen, niet van fictieve karakters. In dat verhaal zijn er drie elementen die niet mogen ontbreken: het verlangen van de persoon, het obstakel dat hij of zij moet overwinnen en natuurlijk de overwinning zelf. Goede storytelling past bij je merk en draagt uit waar je voor staat, zowel in moraal, als in taalgebruik. Het is een belangrijk onderdeel van het bouwen van je merk.

011043590178594e85cd34e86042de776d7168c0

Zeg niet 4. Zeg 2+2.

Feit: mensen willen niet alles voorgeschoteld krijgen. We willen zelf de connecties leggen. Door zelf uit te rekenen dat 2+2 4 is, voelt men zich vele malen slimmer dan wanneer meteen de uitkomst wordt prijsgegeven. Dat klinkt misschien kort door de bocht, maar zo werkt het menselijk brein wel. Het leggen van verbindingen zorgt voor een goed gevoel bij mensen en dat goede gevoel koppelt men aan jouw verhaal, en dus ook aan jouw merk.

Hé, dat ben ik!

Een verhaal maakt veel meer indruk als we de personages die het verhaal dragen, kunnen vergelijken met onszelf. Bij storytelling geven we dan ook een gezicht aan ieder verhaal. Een mens van vlees en bloed in wie we ons kunnen verplaatsen en herkennen. Want dat werkt.

Aan de slag met jouw verhaal vertellen?