Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen? Wij helpen ook jou graag!

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Storytelling

Nog eentje dan

Storytelling is niet hot. Storytelling is tijdloos. Zolang wij mensen bestaan, zo lang vertellen we al verhalen. Ondanks alle moderne technieken, zoals opvouwbare smartphones en vergankelijke content, zijn verhalen nog steeds het belangrijkste communicatiemiddel dat we hebben. En storytelling is precies dat, alleen in een trendy vertaling en een blits jasje.

Zeg me niet wat ik moet doen

Storytelling is niet voor niks zo effectief. Het werkt om verschillende aanwijsbare redenen. In eerste instantie is dat omdat we het niet prettig vinden als ons verteld wordt wat we moeten doen. Die conclusie trekken we liever zelf. Naar een traditionele reclameslogan als ‘koop deze tomaten’ luisteren we niet graag. Het is aannemelijker dat we geraakt worden door een authentiek verhaal over Boer Jan die zo duurzaam, vers en natuurlijk mogelijk zo’n zeven miljoen kilo tomaten aan een supermarkt levert. Daar concluderen we dan zelf uit dat we die tomaten moeten kopen.

Wat mag je niet missen in goede storystelling?

Goede storytelling is in eerste instantie authentieke storytelling. Je vertelt het verhaal van échte mensen, niet van fictieve karakters. In dat verhaal zijn drie elementen die niet mogen ontbreken. Dat is het verlangen van de persoon, het obstakel dat hij of zij moet overwinnen en natuurlijk de overwinning zelf. Goede storytelling past bij je merk en draagt uit waar je voor staat zowel in moraal als in taalgebruik. Het is een belangrijk onderdeel van je merk bouwen.

Storytelling

Zeg niet 4. Zeg 2+2

Feit: wij mensen willen niet alles voorgeschoteld krijgen. We willen zelf de connecties leggen. Door te zeggen dat iets ‘2+2’ is, voelen we ons velen malen slimmer (en beter over onszelf) dan dat er ‘4’ wordt verteld. Dat klinkt misschien plat, maar zo werkt het menselijk brein wel. Het leggen van verbindingen maakt het omgaan met reclame (want dat blijft het in feite) een stuk aangenamer en zelfs vaak heel leuk.

Hé, dat ben ik!

Storytelling geeft een verhaal een gezicht. Een mens van vlees en bloed waarin we ons kunnen verplaatsen en herkennen. Een verhaal maakt veel meer indruk als we de personages die het verhaal dragen, kunnen vergelijken met onszelf.

Aan de slag met jouw verhaal vertellen?