Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen? Wij helpen ook jou graag!

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Positioneren

Je merk heeft je nodig

Je merkpositionering is belangrijk. Het is je merk onderscheiden op een manier die diepgeworteld zit in de identiteit van je organisatie. Die unieke merkpositionering moet een stevige basis hebben in de strategie van je organisatie, haar deskundigheid en haar ambities. Geen gemakkelijke opgave zonder inzicht van een onafhankelijke professional.

Merkpositionering kan ook fout gaan, bijvoorbeeld als je positionering niet overeenkomt met waar je echt in uitblinkt of dat het helemaal niet in het DNA van je organisatie zit. In zo’n gevallen kom je onoprecht over. Je merk voelt ‘verzonnen’ en daar prikken wij mensen met kinderlijke eenvoud doorheen. We willen ons nu eenmaal niet bedonderd voelen. We willen ons begrepen voelen.

Waarom is een sterke merkpositionering belangrijk?

We weten allemaal dat sterke merken meer aandacht, meer waardering en, dus, meer klanten krijgen. Sterke merken hebben altijd een sterke merkpositionering. En aan de grondslag daarvan ligt iets verrassends.

Het is namelijk onze irrationele aard die het verschil maakt. De hele dag maken we honderden keuzes. Het allergrootste gedeelte maken we niet eens bewust mee. Wanneer we een product kiezen, doen we dat dus op basis van een gevoel. Bijvoorbeeld op basis van veiligheid of het vermijden van risico’s, op basis van blijdschap en, het vaakst nog, op basis van gemak. Misschien dacht je de eerste keer nog bewust na bij het uitzoeken welke melk van welk merk je kocht. Inmiddels pak je gewoon wat je altijd pakt.

120655d932f85fac40637cf8ed5e1b9afa939769

Echte waardevolle verbindingen tussen je merk en je potentiële kopers beginnen dan ook met een klik op emotioneel niveau, vanuit het hart. Daarom is positioneren vanuit het hart ook zo belangrijk. Als die verbinding positieve, emotionele associaties oproept, is de kans groot dat een klant voor je merk kiest.

Wat is een goede merkpositionering?

Een goede merkpositionering is meer dan het invullen van een positioneringsmatrix. Het raakt hoofd en hart en het is een combinatie van onderbouwde data en uniek inzicht. Wat er nooit mag ontbreken bij een goede merkpositionering:

  1. Een merkpositionering past altijd bij je organisatie; het zit immers in je DNA!
  2. Een merkpositionering geeft je sturing bij het maken van (beleid-)keuzes
  3. Het vervult de behoeften van je klanten
  4. Je claimt een plek in de markt die nog niet ingenomen was
  5. Het is herkenbaar voor je klanten.

Ik weet genoeg.

Wanneer kunnen we beginnen?