Wil je aan de slag met persona’s? Of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden? Onze strateeg Pim van de Wiel vertelt je er graag persoonlijk meer over. Bel meteen via 088 007 280

Persona's

Ontdek je nieuwe klanten

Stel je voor: fictieve mensen die levensecht aanvoelen voor je organisatie. Die fictieve mensen kunnen het verschil maken in je organisatie. Mogen we je voorstellen aan je persona’s?

Persona's wat zijn dat?

Een persona is de verpersoonlijking van een klantgroep of doelgroep. Het zijn semi-fictieve profielen van mensen die levensecht aanvoelen voor de medewerkers in een organisatie. Bij het ontwikkelen van persona’s worden doelgroepen vertaald naar mensen van vlees en bloed. Er wordt zelfs een bijpassende foto en een passende naam gezocht.

In de vertaling wordt onder andere gezocht naar geslacht, leeftijd en belangrijke gedragskenmerken. Wat wil hij weten? Waarom wil hij dat weten? Gebruikt hij een smartphone, een tablet of een pc? Of leest hij misschien alleen de krant? En met welke tone-of-voice moet hij of zij aangesproken worden? Dit zijn allemaal zaken die duidelijk worden in de persona’s.

De uitdaging

Door te weten met wie je communiceert, weet je welke positie hij of zij in een bedrijf heeft en of hij bijvoorbeeld een beïnvloeder of een beslisser is. Als je dat weet, vloeit daar logischerwijs uit hoe je het best met hem of haar kunt communiceren.

De uitdaging zit niet zozeer het ontwikkelen van persona’s, maar in de implementatie in de dagelijkse gang van zaken. Persona’s zijn immers pas iets waard als ze in de dagelijkse praktijk gebruikt worden. Als ze goed gebruikt worden, zijn ze samen met de merkpositionering leidend voor alle bedrijfsuitingen en -beleidsvormen.

Voordelen van semi-fictieve profielen

Door het ontwikkelen van persona’s wordt er intern in een organisatie in een gemeenschappelijke taal over klanten gepraat. Dit heeft een flink aantal voordelen:

  • Er is meer begrip voor klantbehoeften. Medewerkers kunnen jouw klanten beter van dienst zijn.
  • Persona’s creëren een betere samenwerking tussen teams in een organisatie.
  • Je bent in staat effectievere campagnes te organiseren.
  • Er is meer inspiratie bij het ontwikkelen van diensten en producten: je weet tenslotte voor wie je de ontwikkelingen precies maakt en wat zijn of haar behoeften zijn. Daar kun je heel specifiek op inhaken.
  • Je kunt specifiek inhaken op de behoeften bij het aanbieden van je content.

Al deze voordelen dragen bij aan een tevredenere klant. En tevreden klanten leveren meer op.

Maak kennis met Nick Meeuwse

Bij DimCoppen ontwikkelden we onder andere voor Matrix Fitness een persona. Matrix Fitness levert fitnessapparatuur in verschillende branches, waaronder de fysiotherapie. Via onze beproefde methode zijn we gekomen tot een uitgewerkte persona van een fysiotherapeut die volledig en specifiek van toepassing is op Matrix: Nick Meeuwse. Naast algemene informatie, zoals zijn leeftijd en zijn functie, hebben we ook een stuk achtergrondinformatie onderzocht en uiteengezet.

We onderzochten bijvoorbeeld of Nick meer introvert of extrovert is, meer analytisch of creatief is of meer conservatief of liberaal. Uiteraard onderzochten we ook wat Nick nodig heeft in termen van informatie, producten of diensten en zeker ook waarom hij dat nodig heeft. Zo blijkt Nick een man te zijn met hart voor zijn onderneming die zaken wil doen met een stabiele club, waarbij hij een band opbouwt met zijn accountmanager. Zo specifiek mag het dus zeker zijn.

Matrix persona Nick Meeuwse
Je persona of persona’s leren kennen door zo’n grondig onderzoek te doen, kan ik iedereen aanbevelen. Door te weten met wie je zaken doet, welke content hij of zij wil horen of lezen en op welk moment, kun je veel beter inspelen op zijn of haar behoeften tijdens de customer journey.

Fabiënne Stoffels, Marketing and Strategy Manager - DimCoppen

Kijken vanuit de klant

Al deze informatie vertalen we natuurlijk door naar de specifieke klantreizen. Wat zijn de contactmomenten, op welke manier praten we dan tegen hen en via welke media? Is iemand vooral te vinden op Facebook of neemt hij informatie alleen aan als het van wetenschappers afkomt? Vindt iemand het belangrijk om klantcases te zien of wil hij chatten met een medewerker?

Allemaal zaken die beantwoord worden en die bijdragen aan hogere sales, omdat alles precies op maat is voor je klant. Door te werken met persona’s wordt je organisatie gedwongen om te kijken vanuit de ogen van de klant. Dat kan leiden tot een hele nieuwe manier van werken.

Wil je aan de slag met persona’s? Of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden? Strateeg Pim van de Wiel drinkt graag een kop koffie met je.