Wil je aan de slag met persona’s? Of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden? Onze strateeg Pim van de Wiel vertelt je er graag persoonlijk meer over. Bel meteen via 088 007 280

Persona's

Ontdek je nieuwe klanten

Stel je voor: fictieve mensen die levensecht aanvoelen voor je organisatie. Die fictieve mensen kunnen het verschil maken in je organisatie. Mogen we je voorstellen aan je persona’s?

Persona's wat zijn dat?

Persona’s zijn de verpersoonlijking van een klantgroep of doelgroep. Het zijn fictieve mensen die levensecht aanvoelen voor de medewerkers in een organisatie. Bij het ontwikkelen van persona’s worden doelgroepen vertaald naar mensen van vlees en bloed. Er wordt zelfs een bijpassende foto en een passende naam gezocht.

In de vertaling wordt onder andere gezocht naar geslacht, leeftijd en belangrijke gedragskenmerken. Wat wil hij weten? Waarom wil hij dat weten? Gebruikt hij een smartphone, een tablet of een pc? Of leest hij misschien alleen de krant? En met welke tone-of-voice moet hij of zij aangesproken worden? Dit zijn allemaal zaken die duidelijk worden in de persona’s.

De uitdaging

Door te weten met wie je communiceert, weet je welke positie hij of zij in een bedrijf heeft en of hij bijvoorbeeld een beïnvloeder of een beslisser is. Hoe je met hem of haar communiceert is dan een peulenschil. Persona’s zijn pas iets waard als ze in de dagelijkse praktijk gebruikt worden.

De uitdaging is niet zozeer het ontwikkelen van persona’s, maar de implementatie in de dagelijkse gang van zaken. Als ze goed gebruikt worden, zijn ze samen met de merkpositionering leidend voor alle bedrijfsuitingen en -beleidsvormen.

Voordelen van niet-bestaande mensen

Door het ontwikkelen van persona’s wordt er intern in een organisatie op gemeenschappelijke taal over klanten gepraat. Dit heeft een flink aantal voordelen.

  • Er is meer begrip voor klantbehoeften. Medewerkers kunnen jouw klanten beter van dienst zijn.
  • Persona’s creëren een betere samenwerking tussen teams in een organisatie.
  • Je bent in staat effectievere campagnes te organiseren.
  • Er is meer inspiratie bij het ontwikkelen van diensten en producten: je weet tenslotte voor wie je de ontwikkelingen precies maakt en wat zijn of haar behoeften zijn. Daar kun je heel specifiek op inhaken.
  • Je kunt specifiek inhaken op de behoeften bij het aanbieden van je content.

Al deze voordelen dragen bij aan een tevredenere klant. En tevreden klanten leveren meer op.

Maak kennis met Nick Meeuwse

Bij DimCoppen ontwikkelden we onder andere voor Matrix een persona. Matrix levert fitnessapparatuur. Via onze beproefde methode zijn we gekomen tot een uitgewerkte persona die volledig en specifiek van toepassing is op Matrix. De persona, Nick Meeuwse, heeft de functie van fysiotherapeut. Daarbij hebben we onder andere een stuk achtergrondinformatie onderzocht.

We ontdekten of Nick meer introvert of extrovert is, meer analytisch of creatief of meer conservatief of liberaal. Uiteraard onderzochten we ook wat Nick nodig heeft in termen van informatie, producten of diensten en zeker ook waarom ze dat nodig hebben. Zo blijkt Nick een man te zijn met hart voor zijn onderneming die zaken wil doen met een stabiele club, waarbij hij een band opbouwt met zijn accountmanager. Zo specifiek mag het dus zeker zijn.

Matrix persona Nick Meeuwse
Je persona of persona’s leren kennen door zo’n grondig onderzoek te doen, kan ik iedereen aanbevelen. Door te weten met wie je zakendoet, welke content zij willen horen of lezen op welk moment, kun je veel beter inspelen op zijn of haar behoeften tijdens de customer journey.

Fabiënne Stoffels, Online Marketeer & Klantadviseur - DimCoppen

Kijken vanuit de klant

Al deze informatie vertalen we natuurlijk ook door naar de specifieke klantreizen. Wat zijn de contactmomenten, op welke manier praten we dan tegen hen en via welke media? Is iemand vooral te vinden op Facebook of neemt hij informatie alleen aan als het van wetenschappers afkomt? Vindt iemand het belangrijk om klantcases te zien of wil hij chatten met een medewerker?

Allemaal zaken die beantwoord worden en die bijdragen aan hogere sales omdat alles precies op maat is voor je klant. Door te werken met persona’s wordt je organisatie gedwongen te kijken vanuit de ogen van de klant. Dat kan leiden tot een hele nieuwe manier van werken.

Wil je aan de slag met persona’s? Of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden? Strateeg Pim van de Wiel drinkt graag een kop koffie met je.

Of laat hieronder je gegevens achter. Wij nemen graag contact met je op.