De kern van de zaak

In ons vak zijn we dagelijks bezig met het sterker maken van merken. Om tot een goede positionering, communicatiedashboard of huisstijl te komen, gaan we terug naar de kern kern, de ‘ziel’ van het bedrijf: Hoe is het bedrijf ontstaan, wat drijft de mensen in het bedrijf, wat zijn de kernkwaliteiten en wat maakt het bedrijf zo bijzonder? Je zou denken dat bedrijven daar meteen antwoord op kunnen geven, maar dat blijkt best lastig te zijn.

We zien dat bedrijven soms vergeten zijn waar hun kracht ligt. Veel dingen zijn vanzelfsprekend geworden, ze zien de waarde er niet meer van in. In de drukte van alledag worden keuzes vaak niet bewust, maar vanuit gewoonte gemaakt. Terwijl, als je terug gaat naar de ware essentie van het merk, dat nieuw inzicht en inspiratie geeft. Als je (weer) weet waar je voor staat en waar je voor gaat als merk of bedrijf, werkt dat heel verhelderend en kun je daar je strategie en acties doelbewust op inzetten.

Dat herken ik ook bij mezelf en andere mensen: in ons dagelijks leven worden we overspoeld door prikkels, to do’s en drukke agenda’s. Net als bij bedrijven is het dan belangrijk om af en toe afstand te nemen en jezelf af te vragen: 'Wie ben ik en wat wil ik?' In alle drukte handelen wij ook vaak vanuit gewoontes, vaste patronen en rollen. Ook al worden we er niet altijd gelukkiger van.

Net als bij merken, is het goed om als mens af en toe afstand te nemen van het dagelijks leven en terug te gaan naar de kern. Wat drijft je, wat raakt je en waar droom je van? In een prikkelvrije omgeving op, zoals het bos of een andere mooie plek, heb je de rust en de ruimte om écht even af te schakelen en je hoofd leeg te maken. Dat geeft inzicht, inspiratie en energie en brengt het beste in je naar boven.

Alles wat je wilt bereiken, begint bij jezelf.

Sanne Geurts
Bureaumanager

2015-06-09-12.32.44.jpg