Het verhaal van Joop en Zlatan

Sinds jaar en dag tuf ik elke dag op en neer naar mijn werkplek. En alhoewel ik graag vroeg uit de veren ben is het vooral in de ochtend prettig om half doezelend de dag te beginnen. Een half oor luisterend naar de radio, een half oor luisterend naar mijn innerlijke stem, die to-do lijstjes opsomt variërend van boodschappen, weekendplanning en ouderavonden op school. En niet te vergeten het nog te maaien gras (blijft het droog vandaag?), de bouwmarkt die nog bezocht moet worden en de ... kortom, de spannende dingen in het leven.

Het radio-oor (het zal het linker zijn, dat tenslotte met de op emotie gerichte rechter hersenhelft in verbinding staat) vangt sinds enige tijd steeds vaker de eindzin van een commercial op... 'made by Sweden’

Met vakantieplanning in gedachte hield ik het voor een toeristische boodschap, maar niets is minder waar. Volvo. Made by people, made by Sweden.

Een automerk dat een zeer stabiele positie in de markt heeft, dat vereenzelvigd wordt met veiligheid en degelijkheid. Degelijk, maar zeker niet saai. Net als het land en zijn bewoners, dat als ultieme metafoor wordt gebruikt in de reclame uitingen. Prachtig land, uitgestrekte natuur, wonderschoon en puur, land van de blonde schonen, land van dhr. Zlatan Ibrahimovic, excentriek en bijtijds briljant voetballer. En oh ja, rijdt in een Volvo, blijkt uit de stijlvolle commercials. Het gaat al lang niet meer over de pk’s en remkracht, maar over de liefde voor je afkomst, waar je alles voor geeft, en waar je je thuis en bijzonder tegelijk voelt. Het merk zelf kan het zich verorloven bijna op de achtergrond te verdwijnen.

En zo zijn er talloze voorbeelden. Volvo heeft het lange, gespierde en getatoeëerde lijf van de uitgesproken Zlatan, Sparta het kleine, pezige lichaam van de zachtaardige en goedlachse Joop Zoetemelk. 'Onze’ Joop, die lang geleden de benen liet spreken en de Tour de France won, doet nu de Retour de France. Om te genieten, het land en zijn successen te herbeleven. Met een beetje hulp van Sparta.

joop.jpg

Verhalen vertellen, of zeg maar gewoon storytelling in marketing termen, veel merken doen er aan. Slechts vertellen dat je bestaat en wat je te verkopen hebt... het kan, maar is vaak niet meer voldoende om echt bij de mens te landen. In een tijdperk waarin communicatie zoveel sneller en vluchtiger is dan ooit is het voor merken van belang dat je boodschap blijft hangen. Door de kracht van de herhaling, maar ook door de feel-good toon. Storytelling is de menselijke tegenhanger van de Alibabas van deze wereld, waarin het slechts draait om 'goed'koop.

Voor ik ’s avonds mijn eigen to-do lijstje afwerk, doe ook ik aan storytelling, uhm, een verhaaltje vertellen. Voor het slapen gaan. Over draken, vliegtuigen naar de maan, of grote gekke beesten. Zodat mijn zoon lekker inslaapt, dromend over een andere wereld waar hij ooit zelf wil zijn.

Retourdefrance