Offline marketing; nog lang niet offside!

Dat online marketing een steeds belangrijkere plaats inneemt moge duidelijk zijn, maar daarmee staat offline marketing nog lang niet buitenspel!

Het MKB maakt nog veel gebruik van traditionele offline reclame. Gevel- en autobelettering, winkelinrichting, brochures, advertenties maar ook mond-tot-mond reclame kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan succes. Offline marketing is uitermate geschikt om merkbeleving te creëren. Stem alle reclameuitingen op de juiste manier (consistent) op elkaar af en voila: er ontstaat een sterke merkindentiteit.

Van offline naar online

Bedrijven als Wehkamp, ooit een catalogusbedrijf, dat al in 1995 een website had en in 2006 de online shop Wehkamp.nl werd. Maar ook V&D, Scapino en Dixons, die failliet zijn gegaan doordat ze geen goede verbinding hebben gelegd tussen offline en online. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat dit wel goed doet is Albert Heijn met de Allerhande; eerst alleen een tijdschrift (periodieke uitgave), maar nu ook te vinden op de website en in de app. waarbij ook nog eens slim naar elkaar wordt verwezen. 

Een ander voorbeeld van offline naar online, is het plaatsen van een webshop in de vorm van bestelzuilen in een fysieke winkel, waardoor klanten extra bediend kunnen worden. Dit biedt de klant de mogelijkheid om het komplete assortiment of extra informatie op te zoeken en of een artikel in een ander filiaal voorradig is. Zo kan in een winkel zelfs online marketing van gevoerde merken ingezet worden.

online--offline_2.jpg

Van online naar offline

Dat offline marketing en service een belangrijke toegevoegde waarde kan hebben blijkt uit het feit dat een van de grootste bezwaren van consumenten om iets online te kopen, is dat ze niet gemakkelijk ergens terecht kunnen wanneer het product tegenvalt. Om deze reden heeft o.a. de webshop Coolblue fysieke winkels opgezet. Hier kunnen consumenten terecht voor persoonlijk advies, producten testen, een pakketje ophalen of terugbrengen. Dit wekt vertrouwen bij een consument.

"Bovendien ontstaat door deze winkels een beleving waar een webshop alleen niet tegenop kan."

De perfecte match: offline en online

Voeg aan de offline reclameuitingen in dezelfde lijn een website, digitale banner en/of het gebruik van social media toe, dan heb je een effectieve integratie van offline en online marketing. Betekent dit nu dat we massaal marketingconcepten moeten bedenken waar online én offline altijd samenkomen? Dan zouden we alleen denken in middelen. Belangrijker is het om onze doelgroep te kennen en te weten aan welke media deze doelgroep behoefte heeft.

Ik vond (dan wel weer) online, enkele sterke staaltjes van offline marketing om te laten zien welke creatieve mogelijkheden dit biedt om op te vallen...

Braun20humor20advertentie1.jpg

bushokje1.jpg

verlichting3.jpg

Samen met mijn collega’s van DimCoppen MarketingDimCoppen Communicatie en DimCoppen Online kunnen we uw merk vertalen, online en offline. Het liefst allebei, zodat we uw doelgroep kunnen bereiken op het juiste kanaal, frequentie, middel en boodschap.