DimCoppen is nu IMMX
DimCoppen en 2-XL Marketing zijn al een tijdje samen onder de naam IMMX (spreek uit Immiks). Deze website is daarom niet meer te bezoeken. Als IMMX gaan we verder om jouw merk te laten groeien.
Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?
Hoe zet ik mijn social media het beste in?
En misschien wel net zo belangrijk: wat mag ik verwachten van social media? Het is een nieuw jaar met nieuwe plannen en vooruitzichten. Ook voor je professionele social media. Misschien komt jouw bedrijf wel net om de hoek kijken, of wil je in 2021 met je bestaande social media een nieuwe weg inslaan. Houd dan de volgende zaken zeker in mind bij je social contentstrategie.
Auteur: Céline van Oosterhout, projectmanager DimCoppen
Natuurlijk, inhakers zijn leuk en aardig, maar wellicht bevind jij je in een omgeving waar Wereld Tacodag of Badeenddag niet zo van toepassing zijn. Of is het wél van toepassing, maar voel je je als merk niet direct geroepen om hierop in te haken. Denk na of inhaken op een bepaalde gebeurtenis, dag of evenement past bij wie je bent en wat je wilt uitstralen. Maar let ook op of je opvalt in een bepaalde categorie. Op bepaalde jaarlijks terugkerende inhakers zoals Koningsdag of Pasen is de concurrentie moordend. Desalniettemin kan een goede inhaker veel impact maken. Een ijzersterke inhaker gaat tot het randje, maar niet erover.
Het belangrijkste is dat je kijkt vanuit wie jij bent en welke content daarbij past. Content is namelijk king. En dat is niet voor niets. Met frisse, boeiende en verrassende content op social media ben je als organisatie in staat publiek voor een langere termijn aan je te binden.
Met social media content en de marketing hiervan bereik je doorgaans geen directe sales. Daarvoor zijn effectievere oplossingen, zoals online marketing en campagnes. Via de content die je deelt op social media, zoals blogs en whitepapers, laat je zien dat jouw merk expert is op een bepaald gebied. Jij hebt alle kennis in huis en bent niet bang die kennis te delen. Kennis waar men misschien nog helemaal niet naar op zoek was, maar jij het publiek toch mee hebt gevoed. Dat creëert vragen, interesse en een nieuwe behoefte. Merken die met hun content weten te inspireren, staan al één stap voor. En dat is uiteindelijk een belangrijk voordeel wanneer het wél op sales aankomt.
Hoe dichter je social content bij je merkwaarden en producten of diensten staat, hoe geloofwaardiger je overkomt. Tegelijk helpt het om die content luchtig te houden en overlap te zoeken met andere affiniteiten van je doelgroep. Door je te verdiepen in waar je doelgroep naar zoekt, bijvoorbeeld door een zoekwoordenonderzoek, ontdek je die affiniteiten en kun je je daarop focussen! Hoewel sommige kanalen of vormen van content, zoals Instagram Stories of dansvideo’s op TikTok, niet direct bij je merk lijken te passen is je doelgroep er misschien wel te vinden. Het is de moeite waard dat te ontdekken.
Met de jaren is het steeds meer een uitdaging geworden om nog verrassend en origineel te zijn op social media. Iedereen is overal en constant aanwezig. Probeer daarom een niche binnen jouw branche of tak van sport te vinden en focus hierop. Of zorg dat je als eerste inspeelt op nieuwe ontwikkelingen binnen jouw contentdomein. Social media monitoring tools en trendrapporten zijn daarbij je beste vriend!
DimCoppen en 2-XL Marketing zijn al een tijdje samen onder de naam IMMX (spreek uit Immiks). Deze website is daarom niet meer te bezoeken. Als IMMX gaan we verder om jouw merk te laten groeien.