Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Hoe zet ik mijn social media het beste in?

Kennisdeling

En misschien wel net zo belangrijk: wat mag ik verwachten van social media? Het is een nieuw jaar met nieuwe plannen en vooruitzichten. Ook voor je professionele social media. Misschien komt jouw bedrijf wel net om de hoek kijken, of wil je in 2021 met je bestaande social media een nieuwe weg inslaan. Houd dan de volgende zaken zeker in mind bij je social contentstrategie.

Deel dit op:

Auteur: Céline van Oosterhout, projectmanager DimCoppen

Een social media planning waar je u tegen zegt

Van allerlei losse planningen en Post-it’s met belangrijke data, wordt het tijd voor een gestructureerd overzicht. Met een contentkalender zie je in één oogopslag wat je wanneer, via welk kanaal en met welke inhoud wil versturen naar je volgers. Met die contentkalender plan je eenvoudig posts en behoud je als team altijd het overzicht voor de komende weken en maanden. Uiteraard laat je daarbij ruimte voor relevante en interessante actualiteiten. Online zichtbaarheid blijft belangrijk om je merk in the picture te houden. Om goed voorbereid te zijn en goede content op je social mediakanalen neer te zetten, gebruik je die contentkalender als houvast. Zo creëer je een overzicht voor jou en je merk als nooit tevoren. En zet je je social media in als nooit tevoren.

Inhakers zijn niet altijd een goed idee

Natuurlijk, inhakers zijn leuk en aardig, maar wellicht bevind jij je in een omgeving waar Wereld Tacodag of Badeenddag niet zo van toepassing zijn. Of is het wél van toepassing, maar voel je je als merk niet direct geroepen om hierop in te haken. Denk na of inhaken op een bepaalde gebeurtenis, dag of evenement past bij wie je bent en wat je wilt uitstralen. Maar let ook op of je opvalt in een bepaalde categorie. Op bepaalde jaarlijks terugkerende inhakers zoals Koningsdag of Pasen is de concurrentie moordend. Desalniettemin kan een goede inhaker veel impact maken. Een ijzersterke inhaker gaat tot het randje, maar niet erover.

Het belangrijkste is dat je kijkt vanuit wie jij bent en welke content daarbij past. Content is namelijk king. En dat is niet voor niets. Met frisse, boeiende en verrassende content op social media ben je als organisatie in staat publiek voor een langere termijn aan je te binden.


Het gaat om meer dan sales

Met social media content en de marketing hiervan bereik je doorgaans geen directe sales. Daarvoor zijn effectievere oplossingen, zoals online marketing en campagnes. Via de content die je deelt op social media, zoals blogs en whitepapers, laat je zien dat jouw merk expert is op een bepaald gebied. Jij hebt alle kennis in huis en bent niet bang die kennis te delen. Kennis waar men misschien nog helemaal niet naar op zoek was, maar jij het publiek toch mee hebt gevoed. Dat creëert vragen, interesse en een nieuwe behoefte. Merken die met hun content weten te inspireren, staan al één stap voor. En dat is uiteindelijk een belangrijk voordeel wanneer het wél op sales aankomt.

Communiceer je merkwaarden, maar wel op de lange termijn

Social media marketing is niet iets wat je aan en uit zet. Het is een investering, waar een gestructureerde planning veel rust kan brengen. Het is voor veel bedrijven niet hun core business om voortdurend reclame te maken en social posts te schrijven, en al helemaal niet om structureel kennis (of juist luchtige inhakers) te delen. Goede social media content vraagt om een lange adem en de flexibiliteit om in te spelen op actualiteiten.

Social media gaat dus niet om ‘scoren’. Het gaat om een relatie aangaan met je publiek en hen te inspireren met nieuwe, verrassende informatie. Informatie die alleen jouw merk kan weten en geven, waarmee je dus een unieke positie inneemt. De content op je social mediakanalen is er om een vertrouwensband op te bouwen met je publiek en om online aanwezig te zijn (en blijven!). Het doel daarvan is dan ook dat je potentiële klant zich abonneert op die content. Dat kan in de vorm van een follow op je LinkedIn of Facebook, of een aanmelding voor de nieuwsbrief. Dat lukt alleen als je waarde biedt en daarvoor moet je dicht bij jezelf blijven. Die toegevoegde waarde zorgt uiteindelijk voor een grotere naamsbekendheid. Als je je contentstrategie 360 graden inzet en dicht bij je merkwaarden blijft, ontstaat er vanzelfsprekend een hogere marktpositie.

Content zijn met je content

Hoe dichter je social content bij je merkwaarden en producten of diensten staat, hoe geloofwaardiger je overkomt. Tegelijk helpt het om die content luchtig te houden en overlap te zoeken met andere affiniteiten van je doelgroep. Door je te verdiepen in waar je doelgroep naar zoekt, bijvoorbeeld door een zoekwoordenonderzoek, ontdek je die affiniteiten en kun je je daarop focussen! Hoewel sommige kanalen of vormen van content, zoals Instagram Stories of dansvideo’s op TikTok, niet direct bij je merk lijken te passen is je doelgroep er misschien wel te vinden. Het is de moeite waard dat te ontdekken.

Met de jaren is het steeds meer een uitdaging geworden om nog verrassend en origineel te zijn op social media. Iedereen is overal en constant aanwezig. Probeer daarom een niche binnen jouw branche of tak van sport te vinden en focus hierop. Of zorg dat je als eerste inspeelt op nieuwe ontwikkelingen binnen jouw contentdomein. Social media monitoring tools en trendrapporten zijn daarbij je beste vriend!

Een sterk merk geeft sterke kennis, maar niet voor niets

Leuk hoor, gratis waardevolle content weggeven op social media. Maar uiteindelijk willen we er wel iets voor terug. Zorg daarom altijd dat er een opening is naar een volgend contactmoment. Een volgende
conversie
. Dat kan een cookie zijn, zodat je met campagnes via retargeting diezelfde persoon weer bereikt. Het kan ook simpelweg een call-to-action bij je posts zijn om je potentiële klant naar je website te leiden voor een offerte-aanvraag. Of je vraagt voor gegevens bij de download van een whitepaper en benadert geïnteresseerden op basis van die interesse op een later tijdstip. Zo ontstaat er wederzijds een grotere toegevoegde waarde voor elkaar.

Vergroot je naamsbekendheid met effectieve social media