Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Na deze aflevering stop ik echt

Column

Hoe kan het dat het gros van ons gekluisterd aan de series zit? Hoe kan het dat we maar blijven kijken en blijven kijken? Het gaat zelfs zo ver dat Netflix ons tactvol vraagt of we er nog wel zijn. Natuurlijk zijn we er nog. Maar wat kunnen we van al dat bingewatchen leren?

Deel dit op:

Waar is jouw aandacht?

Dag en nacht worden we blootgesteld aan een gigantische bak aan content op tal van media. Op Facebook, op Instagram, LinkedIn, de krant (leest iemand dat nog?), de radio. Die versnippering zorgt ook voor versnipperde aandacht, maar niet bij Netflix. Toen ik film- en televisie studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht was ik totaal niet bezig met de branding van de producten die ik maakte. Om eerlijk te zijn, zag ik mijn films niet eens als producten. Nu is dat anders. Heel anders. Sinds de inburgering van Netflix in Nederland vraag ik me af wat we binnen 360 graden branding van de wereldwijde streamingdienst en van series in het algemeen kunnen opsteken.

Ben je nog aan het lezen?

Een hamvraag voor mij is: hoe kun je ervoor zorgen dat je (potentiële) klanten naar jouw merk willen blijven kijken en luisteren? Dat ze je bingewatchen op ieder platform en ieder medium waar je aanwezig bent. Laat ik het ‘het Netflix-effect’ noemen. Het antwoord op die vraag is volgens mij gelegen in de gouden combinatie van data en storytelling. Inzicht in de reis die je klanten maken is daarin onontbeerlijk.

Die customer journey begint vanaf het moment dat ze bedenken dat ze een behoefte hebben of jij die creëert tot… Ja, tot wanneer eigenlijk? Hopelijk is de band tussen merk en klant zo goed dat hij eeuwig voortduurt. De data die je uit die klantreis haalt, gebruik je om content strategisch in te zetten op het juiste moment op de juiste plek. En dan geen ouderwetse, schreeuwerige reclames maar storytelling pur sang. Dat is hoe mensen blíjven kijken. Dat is hoe je het Netflix-effect bereikt.

Je merk als serie

Onlangs kwam ik een boek tegen waarin gepleit wordt voor het beschouwen van merken als serie. Iedere uiting, in welke media dan ook, zet je neer als aflevering uit die serie. Daarbij wordt de vertaalslag gemaakt naar alles wat een serie maakt, waaronder de personages en de omgeving waar zij zich begeven. Het gevolg is een consistent verhaal dat op alle fronten op elkaar aansluit. Hoewel ik gecharmeerd ben van de vergelijking – hé, ik ben niet voor niets film en televisie gaan studeren – haalt het voor mij een stuk weg uit de kracht van de positionering en de mogelijkheden die je daarmee hebt. Bij het activeren van je merk moet je steeds weer terugkeren naar je kern, om dan van kern tot middel te komen.


Werk met archetypen

Tijdens mijn specialisatie in scenarioschrijven, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de twaalf archetypen van Carol Pearson (Awakening the Heroes within: Twelve Archetypes to Help Us Find Ourselsves and Transform Our World uit 1991). Pearson borduurt daarbij voort op onder andere het fenomenale werk van Joseph Campbell (onder andere bekend van The Hero with a Thousand Faces uit 1949). Die twaalf archetypen zijn toepasbaar op de allereerste verhalen die wij mensen aan elkaar vertelden en het mooie is dat ze nu nog relevant zijn. Dat bewijst iedere goed bekeken serie op Netflix. Hun herkenbaarheid is ontzettend belangrijk omdat ze een diepere connectie met de toehoorder aanspreken. De rebel, de held, de geliefde, de kunstenaar. Stuk voor stuk archetypes die mijn filmpersonages hun denken en gedrag meegaven. Het gebruik van de archetypes gaf me houvast en tegelijkertijd vrijheid om aan ieder unieke karakter mijn eigen creativiteit toe te voegen.

Is het toeval dat we bij DimCoppen bij de positionering van organisaties ook gebruikmaken van diezelfde archetypen? Nee, natuurlijk niet. De universele waarde van de archetypen is dat ze, net als de positionering zelf en net als bij mijn fictieve karakters, richting geven. In het geval van positioneringen: richting geven aan besluitvorming, productontwikkeling, R&D, HR, dienstverlening, sales en alle andere fronten die je als organisatie maar tegenkomt. En, wat net zo belangrijk is, archetypes verdiepen de band met (potentiële) klanten.


Wees je eigen voorbeeld

Natuurlijk kun je Apple, Mercedes, Netflix of, dichterbij huis, Tony Chocolony of Coolblue als voorbeeld voor je organisatie gebruiken. Maar wat nu als je je eigen voorbeeld bent? Wat nu als je zelf het merk bent dat je zou willen zijn? Zou dat niet te gek zijn? En zou je daar niet honderd keer meer uithalen? Laat Apple lekker links liggen en gebruik je eigen merk en daarmee je eigen positionering en eigen archetype als model om vorm te geven aan je merk en aan je handelen.


Kijk eens verder dan je branche lang is

Netflix en series in het algemeen zijn een ongelofelijke bron van inspiratie. Qua vorm, inhoud en medium. Bingewatching, archetypes en het Netflix-effect zijn maar enkele voorbeelden van wat het kan opleveren. Door af en toe buiten de deur en buiten je eigen branche te kijken, zie je soms meer.

Om nog een laatste tip van Netflix over te nemen: geef je (potentiële) klant suggesties om verder te lezen.