Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Om deze reden moet je kandidaat bij je passen

Column

Goede mensen zijn schaars. Heel schaars. En toch is het verstandig niet te snel te bezwijken voor een kandidaat die misschien volledig voldoet aan de functie-eisen, maar – tja, hoe zeg je dat nou – met wie het gewoon niet zo klikt. Een kandidaat is namelijk pas goed als hij of zij echt past bij jouw bedrijfscultuur.

Deel dit op:

Wat is bedrijfscultuur?

Cultuur is 'de manier waarop we dingen hier doen'. Dat is net zo vaag en concreet als het doet vermoeden. De eigenheid van een bepaalde groep mensen - in dit geval een organisatie - bepaalt wat die cultuur is. Die eigenheid wordt pas zichtbaar als groepsleden een mate van onderlinge gelijkheid vertonen in hun manier van doen (Alblas en Wijsman, 2013). Een organisatie is in principe een samenleving in het klein. Net als in groepen ontstaat er dan ook een gelijkheid in normen en waarden. Die bepalen de cultuur van de organisatie.

Culture eats strategy

Mooie theorie. Maar waarom is dat nou zo belangrijk? Dat is simpel: culture eats strategy for breakfast. Wil je als bedrijf iets uitdragen, zullen je medewerkers dat toch echt moeten doen. Of zoals Bastiaan Weers stelt in MarketingTribune: 'strategie zonder uitvoering is hooguit een theorie.'

Veel organisaties stellen top-down een mooie visie en missie op. Mooie verhalen waarin de kernwaarden vaak een prominente plek krijgen. In hoeverre die gewenste waarden gedeeld worden en gestalte krijgen in de manier van werken, blijft onduidelijk. Een sterke positionering houdt daar rekening mee. Sterker nog: cultuur is één van de fundamenten waarop je positionering is gebouwd. Door goed te luisteren en te kijken, krijg je inzicht in 'de manier waarop dingen hier gebeuren'.

De verkeerde mensen

De mensen die bij je werken, zijn dus belangrijk. De 'verkeerde' mensen kunnen je schade brengen. In je cultuur en in je imago. In je aannamebeleid rekening houden met wie er bij de cultuur past, is dus echt een pre. Nee, laat ik het anders stellen: de mensen die je aanneemt moeten supergoed, maar dan ook echt super, super, supergoed bij je organisatiecultuur passen. Liever iemand die goed bij je organisatie past en de wil heeft om zich te ontwikkelen dan iemand die het kunstje kan maar niet bij je past. Als de verschillen te groot zijn, gaat een medewerker niet gedijen in je organisatie. Het gevolg is onnodig gedoe en afleiding.


Hoe weet je wie er bij je past?

Hoe weet je nou of iemand bij je past? En hoe weet je als kandidaat of de bedrijfscultuur echt bij je past? Een hint van die antwoorden ligt in de juiste vragen stellen, van beide kanten. Maar of je daarmee echt de cultuur proeft zoals die werkelijk is, is nog maar de vraag. Vraag is ook of je bedrijfscultuur kunt samenvatten in één zin. Het zit hem namelijk in de 'gewone dingen' die binnen het bedrijf vanzelfsprekend zijn. In het kijken of iemand of een bedrijf bij je past, blijken we nog vaak terug te vallen op ons onderbuikgevoel.

Intuïtie of data?

Dat onderbuikgevoel is zo gek nog niet. Intuïtie is een gedachteflits die vaak even waardevol is als maanden van rationale analyse. Dat zegt ook Gladwell in zijn boek Blink (2005). Hij schotelt ons de theorie van de flinterdunne informatieplakjes voor: het menselijk vermogen om in beperkte informatie uit een hele beperkte ervaringsperiode (vaak niet meer dan twee seconden) te gebruiken om tot een conclusie te komen. Hij suggereert dat die spontane besluiten genomen op onderbuikgevoel zelfs zo goed zijn of zelfs beter dan zorgvuldig overwogen beslissingen.

Of dat onderbuikgevoel kan opboksen tegen alle data waarin we leven, blijft een discussiepunt. Ons onderbewustzijn en ons beoordelingsvermogen laten zich graag beïnvloeden. Psycholoog Thorndike had het in 1920 al over het halo-effect, waarbij de aanwezigheid van een positieve kwaliteit de suggestie wekt dat er ook andere positieve kwaliteiten zijn.


Het begint hier

Een goede vent, past prima bij de tent. Daar begint het mee. Uiteindelijk is het misschien de combinatie van de goed afgebakende, duidelijke en volledige data met een onderbuikgevoel dat het verschil maakt. Zoek niet naar hoe iemand je gaat helpen. Je hoeft niet alles zelf te doen. Liever niet zelfs. Zoek naar wie je gaat helpen en vind wie bij je past.