Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Guy Borghouts

Merkversterker aan het woord

In de rubriek Merkversterker aan het woord bespreken we wat 360 graden branding op de dagelijkse werkvloer betekent. Daarnaast laten we zien wat de betekenis van 360 graden branding voor onze klanten is. In gesprek met Guy Borghouts, Creative & Strategy Director en Partner bij DimCoppen.

Deel dit op:


De brug tussen opdrachtgever en doelgroep

Guy weet als Creative & Strategy Director waar hij het over heeft. Hij heeft bij ieder merk en ieder project een duidelijke visie, gebaseerd op kennis en ervaring. Maar hoe breng je zo'n visie over op anderen? En wat betekent dat concreet?

‘Met mijn werk help ik klanten door de visie van hun organisatie te vertalen naar woord, beeld of geluid’, vertelt Guy. ‘De belangrijkste vragen daarbij zijn: wat wil je als organisatie vertellen en aan wie? Ik help bij het inzichtelijk maken en op welke manier je dat het beste doet.’

De kapstok voor al je middelen

Dat doet Guy in de vorm van een zogenaamd concept. Het concept is het gedachtegoed dat tastbaar wordt gemaakt en het fundament waar je alles op kunt bouwen. En met alles, bedoelen we: alles. De corporate identity, maar ook ieder soort middel dat in de toekomst ingezet wordt als interne of externe uiting. Het biedt sturing. Door de kaders die ze creëren, geven ze je paradoxaal genoeg alle vrijheid. Het concept moet bovendien inspireren. Daarnaast is het eenvoudig, eenduidig en direct te begrijpen.

'Ik vind de aansluiting bij de doelgroep en weet hoe je datgene wat je als organisatie wilt vertellen verwoordt in beeld, taal of zelfs geluid. Op die manier blijf je communicatief aansluiten bij de doelgroep.’

- Guy Borghouts, Creative and Strategy Director | Partner

Voor even of voor het leven?

Een goed concept wordt niet in één dag in elkaar gebrouwen. Het is dan ook iets wat langer meegaat. ‘Het concept geeft onze klanten voor een langere periode alle bouwstenen die nodig zijn om de aansluiting met de doelgroep te krijgen en te houden’, legt Guy uit.

Die houdbaarheid is niet alleen van belang omdat je dan minder vaak grote investeringen hoeft te doen, maar ook omdat je daarmee een consistentie uitstraalt waarmee je vertrouwen opbouwt bij je doelgroepen. Per slot van rekening weten ze wat ze van je kunnen verwachten.

Niet wat zie je, maar wat voel je

Visie omzetten naar beeld, woord of geluid gaat gepaard met beslissingen die in uitvoering vaak niet direct gezien worden. ‘Bij het ontwikkelen van een nieuwe corporate identity vind ik typografie heel belangrijk. Dat terwijl de doelgroep het verschil tussen verschillende fonts niet direct ziet’, beaamt Guy. ‘En toch zijn het precies die dingen die op een onderhuids niveau werken. Die inspelen op het gevoel dat je bij een merk krijgt.’

Guy voegt daaraan toe: ‘Als je een jasje draagt, is er een groot verschil tussen een handgemaakt jasje van de couturier en een jasje van een modeketen. Inderdaad, op een afstandje lijkt het allebei een prima jasje, maar kom je dichterbij of draag je het jasje langer, dan zie je de verschillen. Bij het jasje van de couturier zit de snit goed en is de zoom perfect afgewerkt. Het jasje is spot on waar het andere jasje niet als gegoten zit. En daarbij, het ene jasje is tijdloos. Het andere is binnen een paar maanden, met wat geluk een paar seizoenen, uit de mode.’

Dit blijft het belangrijkste

Voor Guy blijft aansluiting het belangrijkste in zijn werk. ‘Enerzijds aansluiting met de klant, zodat hij of zij ervaart dat zijn propositie, zijn belofte, op een goede manier vertaald wordt. Anderzijds natuurlijk de aansluiting van de communicatie op de doelgroep’, legt Guy uit. De aansluiting die Guy bewerkstelligt, creëert inzicht en perspectief. Het is een belangrijk onderdeel van het bouwen van het merk zodat vervolgens het merk resultaatgericht en effectief geactiveerd kan worden.


PS

Wil jij serieus aan de slag met één eenduidig en helder concept voor je hele organisatie?

Neem eens contact op met Pim, onze Business & Strategy director via pim@dimcoppen.nl. Hij luistert naar al je vragen, overpeinzingen in een vrijblijvend kennismakingsgesprek en hij vertelt je graag meer over wat Guys werk voor jou kan betekenen.

Begin vandaag nog!