Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Stop met werken aan je winkel

Column

Merkbeleving begint bij je mensen. Of wel: mensen maken je merk. Dat is een feit. Bekijk het maar eens zo: wie realiseert jouw bedrijfsdoelen? Wie maakt je visie waar? Wie heeft er contact met je klanten? Wie verpersoonlijken jouw merk? Yep, dat zijn je medewerkers.

In dit artikel lees je waarom dat zo is, wat je met die informatie kunt doen en hoe je dit in je voordeel kunt laten werken.

Deel dit op:

Hoe belangrijk zijn je medewerkers voor je merk?

Het is van ongekend belang om als organisatie je persoonlijkheid te laten zien. Om te laten zien en voelen wat je unieke positionering is. In hun dagelijkse werkzaamheden brengen je medewerkers je merk tot leven. Van de salesmedewerker die intensief klantcontact heeft, de receptionist en de productiemedewerker tot de inkoper of de onderzoeker. Alle medewerkers dragen hieraan bij.

Des te beter jouw medewerkers je positionering uitdragen, des te beter klopt het beeld dat anderen van je hebben met je gewenste imago. De merkbeleving moet helemaal kloppen.

Uit uitgebreid onderzoek van Brandworkz en CIM, The Chartered Institute of Marketing, blijkt dat een groot deel van de organisaties niet gestructureerd zijn rond het waarmaken van hun merkbelofte en positionering. Sterker nog: maar 53% van de bedrijven is consistent in het intern en extern uitdragen van het merk. Dat is nog niet alles. Van alle ondervraagde marketeers gelooft maar 37% dat hun collega's weet hoe ze de positionering tot uiting moeten brengen in de dagelijkse praktijk.

Deliver what you promise.

Daar ligt meteen de crux. De positionering en je merkbelofte niet waarmaken breekt je zorgvuldige opgebouwde imago. Daar gaan al je inspanningen.

Positioneren: wat is dat nou precies? Lees hier de blog:

'Doel [...] is het verbeteren van de werkcultuur waardoor medewerkers de merkbelofte beter in de gewenste klantervaring kunnen omzetten, maar ook een hogere betrokkenheid bij de organisatie en het merk krijgen. En niet onbelangrijk: [...] werk kan meer gaan bijdragen aan zingeving.'

- Zijn wat je bent, Peter Bot.


De unieke bewezen combinatie

Met merkbeleving voor teams zetten we de unieke combinatie van internal branding met ervaringsleer.

Internal branding

Met internal branding maken medewerkers in hun gedrag waar wat je als merk belooft. Dit is iets anders dan interne communicatie. Hierbij is alleen sprake van kennisoverdracht, terwijl internal branding een two-way-street is.

In theorie kun je internal branding vanuit het externe merk naar binnen vertalen, maar in de praktijk blijkt dit niet duurzaam te zijn. Het is beter de positionering en de internal branding op te bouwen vanuit de interne organisatiecultuur. De identiteit en de kernwaarden van je merk worden dan al gedragen.

Ervaringsleer

Ervaringsleer of ervaringsleren is een proces van continu leren waarbij de basis is gelegen in het persoonlijke referentiekader. Een gespecialiseerd coach of faciliterend trainer creëert bewust toevallige momenten. Die sluiten stuk voor stuk aan bij wat er in de organisatie speelt.

Met de inzichten uit gespreksmomenten en de oefeningen experimenteren deelnemers met nieuw of ander gedrag. In het actieve experiment doen medewerkers direct concrete ervaring op. Daarbij leren ze door ervaring.

Voortdurend wordt hierbij de reflectie na de ervaring gezocht. Wat is er gebeurd? Wat is de betekenis hiervan? En wat betekent dit in mijn dagelijks handelen? Het resultaat is dat het bewustzijn van medewerkers groter wordt.


Jouw rol in het gedrag van medewerkers

Misschien gaat deze waarheid jou voor het hoofd stoten:

Hoe medewerkers jouw merk uitdragen, is 100% jouw verantwoordelijkheid.

Welke ruimte, middelen en welke handvaten jij ze biedt, zijn een garantie op de uitkomst. Garbage in, is garage out. Gedrag heeft een bepaalde oorzaak. En een gevolg. En daartussen kun en moet jij het verschil maken. Daar heb je merkbeleving voor teams bij nodig.

Over de auteur & teamcoach