Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Wat maakt een website waardevol?

Kennisdeling

Een goede vraag, want wat voor de een waardevol is, kan voor de ander kant noch wal raken. Waar ligt de universele waarde van websites? En hoe kun je dat toepassen op je eigen website?

Het ligt niet aan jou

Je (nieuwe) website gaat niet over jou of je organisatie. Een goede website gaat over de klant. Daar waar websites vroeger vaak niets meer waren dan een online verlengstuk van een visitekaartje met contactgegevens, is het nu, gelukkig, veel meer. Om eerlijk te zijn, is de bezoeker van je website niet echt geïnteresseerd in jou (sorry daarvoor). Hij is vooral geïnteresseerd in hoe jij in zijn behoeften kunt voorzien. En daar zit meteen een belangrijk antwoord op de vraag: online vervul je de behoeften van je klanten. Je geeft de oplossing voor het probleem. Een waardevolle website voldoet daar dus aan.

De technische kant

Hoe die website dat doet, is voor ieder doeleinde anders. Vanzelfsprekend vraagt een webshop om andere functionaliteiten dan een blog. Wat design en invulling van de website betreft, is de positionering het beste uitgangspunt om vanuit te werken. Daarnaast zijn er een aantal technische zaken die een website maken of kraken.

  1. Snelheid
    Een lange laadtijd is de nummer één reden waarom bezoekers je website verlaten. Snelheid wordt niet alleen door bezoekers gewaardeerd, maar ook door Google.
  2. Vindbaarheid
    Een goede website moet ook gevonden worden. Content schrijf je dus niet alleen voor de bezoeker maar ook voor de zoekmachines. SEO-schrijven is hierin het toverwoord.
  3. Gebruiksvriendelijk
    In de praktijk betekent dat gewoon goed nadenken over wat fijn is voor bezoekers. Laat ze niet verdwalen, voorkom irritaties en begeleid ze als het ware door je website. Maak je website ook geschikt voor alle mogelijke toestellen. Mensen bekijken het vaakst websites via hun smartphone of tablet. Responsive websites zijn dus een must.
  4. Meetbaar
    Leuk, zo’n mooie website maar de conversies die je eruit haalt, zijn natuurlijk het belangrijkste. Het gedrag meten van je bezoekers is dan ook net zo belangrijk. Houd het bij en ontdek welke veranderingen je moet doorvoeren om meer resultaat te halen. Waar haken mensen af of juist aan? Google Analytics is daarvoor een waardevolle tool.
  5. Organisch
    Als je (nieuwe) website opgeleverd is, is het werk niet klaar. Je online aanwezigheid heeft voortdurend aandacht nodig. Niet alleen door de website voortdurend te verbeteren met de inzichten uit voorgaande stap. De content heeft ook regelmatig een verse blik nodig. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan blogs, verbeterde of nieuwe productpagina’s en gewijzigde diensten.

Een vak apart?

Een sterke online aanwezigheid is van cruciaal belang in je strategisch plan om je merk te versterken. Vanzelfsprekend is een waardevolle website een onderdeel van 360° Branding. Bekijk de website altijd vanuit het oogpunt van de bezoeker en hou rekening met hun voorkeuren. Daarbij kun je gebruikmaken van persona’s. En blijf ontwikkelen. Zo creëer je echt een waardevolle website die resultaat boekt.

Deel dit op:

Hulp nodig bij jouw website?