Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Opdrachtgever
Maastricht University
Branche
Onderwijs
Merk activeren

Studenten wervingscampagne

Maastricht University

Smoel geven aan studeren

Als universiteit loop je wel eens tegen een aantal marketing- en communicatie-uitdagingen aan. Zo ook bij de Universiteit Maastricht. Niet zo vreemd als je je bedenkt dat de universiteit een gigantische instelling is waar duizenden medewerkers ervoor zorgen dat alles op rolletjes loopt voor de ruim 15.000 studenten op tien faculteiten. Dan kan de expertise van een externe partij een verademing zijn.

4e351b335d16562ca20def2f02562bf494ce8506

Go The Extra Mile!

Studeren is meer dan onderwijs volgen. Dat zegt Maastricht University. Als een van de jongste universiteiten wereldwijd willen zij hun studenten een levensbrede ervaring bieden die hen voorbereid op de toekomst, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Go The Extra Mile!

Dat is de boodschap die de universiteit met internationale allure en bijzondere aanpak uitdraagt. Een boodschap die veel verder gaat dan een oproep om te studeren. De universiteit wil studenten, mede door hun Probleemgestuurd Onderwijs, uitdagen een stap verder te gaan op studieniveau en op persoonlijk en sociaal vlak. Afgestudeerden zijn naast iemand met een goed diploma ook assertieve en onafhankelijke professionals die in het midden van de samenleving staan.

60e72a9eb21ecde7a5178bbeaa9a5eb068b0bd2c
Mumasterfair2019
Mu laptop

Zien doen, doet doen

Wij ontwikkelden een communicatietoolkit voor de verschillende faculteiten om elk hun eigen invulling te geven aan hun basisconcept. Op die manier worden de doelgroepen zo direct mogelijk aangesproken. Van de ambassadeurs van de campagne werden prachtige, persoonlijke portretten geïllustreerd die de campagne letterlijk ‘eigen smoel’ geven. “Veel studenten willen graag een bijdrage aan verandering leveren.

De authentieke verhalen van echte studenten zijn herkenbaar voor aankomende studenten. Het is daarom extra van belang dat ze gedeeld worden. Zien doen, doet doen”, vertelt Guy Borghouts (Creative Director, DimCoppen).

Campagne voeren

Deze grootschalige campagne geeft ook de invulling aan van tal van andere middelen die we voor de Universiteit Maastricht ontwikkelden. Daarbij is te denken aan onder andere beursmaterialen die de hele wereld rondreizen, advertenties, banners, online banners en ansichtkaarten die belangrijke contactmomenten zijn met aankomende bachelor en masterstudenten.

1fca786d7b37a800b497c2c7a6e45f54ea720de5

Duurzame inzetbaarheid

De (aankomende) studenten zijn niet de enige mensen waar je als universiteit mee te maken heeft. De HR-afdeling van de universiteit heeft de sterke keuze gemaakt om de innovatieve Antoon Vughts als directeur HR aan te stellen.

Met een daadkrachtige en open blik is hij een vernieuwingsslag aan het maken in de manier waarop er naar werknemer- én werkgeverschap en duurzame inzetbaarheid binnen en buiten de UM gekeken wordt. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat medewerkers en leidinggevenden oprecht met elkaar in gesprek gaan.

Now we’re talking

Bij DimCoppen denken wij mee om die mindshift voor elkaar te krijgen. De uitkomst daarvan is de campagne ‘Now we’re talking’: met elkaar praten is namelijk geen rocket science. Door deze boodschap in verschillende (hulp)middelen op consistente manier in te zetten die past bij de vernieuwende aanpak, worden medewerkers en leidinggevende geënthousiasmeerd om er zelf mee aan de slag te gaan.

We ontwikkelden onder meer in zowel het Nederlands als het Engels een handout ter introductie, postermateriaal voor op koffiezetapparaten, werkboeken, verslaghulpen en toolkits voor zowel medewerkers en leidinggevende die op het intranet van de UM gebruikt worden.

Munowweretalking

Anders is leuk

Sterke copy en bijzondere redactionele illustraties voeren in al deze uitingen de boventoon zodat medewerkers zien dat het anders is dan anders en dat het voeren van de voorheen saai jaargesprekken ook leuk kan zijn. Uitdagingen waar je als organisatie tegenaan loopt, zijn vaak niet in één hand te vangen.

Arbeidscommunicatie vraagt om andere inspanningen dan marketing richting je potentiële klanten of dienstafnemers. Door met 360º branding aan de slag te gaan, omvat je direct alles. Wij gebruiken daarvoor onze bewezen BrandMaster-methode.

04 MU 190065 toolkit jrg deurhanger dubbel rotate