Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Iris van Roij

Merkversterker aan het woord

Neem een kijkje in de keuken van 360° Branding. Wat gebeurt er en hoe draagt het bij aan een betere business? En waar kun je allemaal aan denken? Lees hier het interview met designer Iris van Roij.

Er zijn tal van mogelijkheden om je merk te activeren. Welke vorm je kiest, hangt af van het doel dat je hebt. Door de unieke positionering en het doel goed op het netvlies te houden, kies je makkelijker de middelen die dat ondersteunen en versterken. Eén van die sterke middelen is animatie.

Doel van de animatie

‘Animatie is een middel dat je 360° branding goed van dienst kan zijn’, vertelt Iris. ‘Je kunt het inzetten voor een tal van doeleinden. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een animatie gemaakt voor X-Center om de corporate story visueel te ondersteunen. Dat is een heel ander doel dan bijvoorbeeld de animatie die we voor Gemeente Maasgouw hebben gemaakt. Die diende om medewerkers mee te nemen in de nieuwe manier van werken. Ook voor woningcorporatie Servatius hebben we een animatie gemaakt, weer met een ander doel: het informeren over een verandering in de huurverhoging. De veelzijdige inzetbaarheid van animatie maakt het een geschikt middel voor veel organisaties.’

Waarom een animatie?

Kiezen voor een animatie kan dus voor veel verschillende doeleinden een oplossing zijn. Maar wat is de gemeenschappelijke deler? Iris: ‘Je ziet vaak dat er ontzettend veel, allemaal relevante, informatie verteld moet worden. Die informatie wil je snel inzichtelijk maken. De combinatie van tekst en beeld maakt dat mogelijk. Informatie in animatie wordt snel begrepen.’ Natuurlijk heeft animatie ook een verhalend aspect. Het is storytelling at it’s finest en daar kun je gebruik van maken.

De animatie zelf kun je zo simpel als uitgebreid maken als gewenst of als nodig is. Daarbinnen zoek je daarnaast naar de mate van zakelijkheid of entertainment die een animatie moet dragen. Wat er ook gekozen wordt, het moet passen bij je positionering.

Wat zit er in de animatie?

‘Het verhaal vertellen gebeurt in animatie op alle vlakken’, vertelt Iris. ‘Er spelen zo veel dingen mee. Je kiest altijd of en welke muziek, geluiden, teksten in beeld, voice-overs, gesproken teksten en ondertiteling er zijn. Ook in het geanimeerde zelf zijn meerdere afwegingen. Welke stijl wordt er gekozen? Een nieuwe stijl of sluit het aan op de huisstijl die er al is? Wat past het beste bij de klant en het verhaal dat verteld moet worden? In de illustraties die in de animatie gebruikt worden, zoek ik bij alles naar de kern van wat er verteld wordt. Dat combineer ik met het geanimeerde, dat wat beweegt, op zich. Ook dat moet het verhaal ondersteunen dat je vertelt.’

Ready? Call-to-action!

Animaties zijn ontzettend breed in te zetten en heel gemakkelijk te delen. Bewegend beeld wordt heel erg gewaardeerd op het web, zowel door mensen als zoekmachines. De play-knop bij de animatie blijkt bovendien een hele aantrekkelijke call-to-action button te zijn. Zodra de bezoeker daarop geklikt heeft, staat hij in de ontvangstmodus. Zo. Nu kan je boodschap écht ontvangen en begrepen worden.

Geanimeerd door wat je gelezen hebt? En ready to roll?

Deel dit op: