Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Laat je horen: wil jij podcasten?

Column

Podcasts schieten als paddenstoelen de grond uit. Natuurlijk, het was een tijdje hot, maar dat was in Amerika of voor ik de volwassenheid had om het door te hebben. Nu zijn ze overal. Overal! Die wildgroei aan zogenaamde oorkunst zet me aan het denken: waarom zou je een podcast maken? En voor wie doe je dat eigenlijk?

I-Pod + broadcast = podcast

Voor wie de boot gemist heeft: een podcast is een audiobestand met één of meer mensen die praten. Als een monoloog, een interview of gewoon verhalend. Alles kan. Meestal worden ze opgenomen in een serie, zoals bij Netflix. De duur, publicatiefrequentie en het onderwerp zijn volledig door de maker in te kleuren. Je kan doen, zeggen en laten horen wat je als maker maar wil.

Mainstreaming

Podcasts hebben inmiddels een plek ingenomen in de harten van veel mensen. Niet zo gek natuurlijk; je kunt waar en wanneer je maar wilt luisteren. En het is blijkbaar heerlijk om te luisteren naar waardevolle content terwijl je de was opvouwt, aan het koken bent of in de auto zit. Iedereen heeft op zijn dag wel ergens een moment om ‘een podcastje’ te luisteren. Geen gedoe, gewoon klikken en luisteren.

De pro's van podcasts

Goed, plaats-en tijdafhankelijk dus. Waar je daarnaast echt niet omheen kan, is het enorme potentiële bereik van een podcast. In principe kan iedereen, waar dan ook ter wereld, met internetverbinding je podcast luisteren. Bij internationale ambities is het vanzelfsprekend noodzakelijk om je een keer achter de oren te krabben over de voertaal in je podcast, maar de mogelijkheden zijn grenzeloos. Ook SEO-technisch zijn podcasts heel interessant. Je bent namelijk vindbaar zonder een website nodig te hebben. Puur door het regulier delen van nieuwe afleveringen.

Wat stop je in je oren?

Podcasts draaien om content. Gesproken content om precies te zijn. En (gratis) waardevolle content wordt vandaag de dag meer dan ooit gewaardeerd. Net als bij andere media kun je podcasts inzetten om als expert in de markt gezien te worden. Zoals gezegd is het onderwerp volledig vrij aan de maker. Dat heeft als resultaat dat er een ontzettend breed aanbod is, van grote thema’s tot flinterdunne nichemarkten. Omdat podcasts on demand zijn, kiezen mensen er dus bewust voor om naar jou te luisteren. Mensen zijn dus geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt. Dat is goed nieuws en het geeft meteen antwoord op de vraag: voor wie doe je het eigenlijk?

Een kind kan de was doen

Het mag misschien een technische uitdaging lijken, maar het maken van een podcast kan zelfs met de meest minimale middelen. Het is dan ook een redelijk eenvoudige manier van content maken waar je diep op een onderwerp in kan gaan én delen. Want daar draait het uiteindelijk om. Je publiek weet, meer dan bij een radio-uitzending, wat hij kan verwachten en komt uit zichzelf keer op keer terug als wat je zegt boeiend blijft. Je was-vouwende luisteraar hoeft niks te missen van wat je deelt. Sterker nog: hij of zij kan nog een keer luisteren, en nog een keer en nog een keer, gedeeltes overslaan, terugspoelen, pauzeren en bij de volgende waslading gewoon weer de draad oppakken.

Oneindige informatie

In al hun persoonlijkheid en mogelijkheden zijn de podcasts op veel manieren verslavender dan de radio, misschien zelfs dan Netflix. Alle lof voor de podcast en toch, tóch, kan ik er persoonlijk maar moeilijk mee door een deur. Misschien ligt dat niet aan het medium, maar aan mezelf. Er is zo veel keuze. Zo veel te zien op Netflix, zo veel te audioboeken te beluisteren, Tedtalks om me te inspireren. Niet tijdens de was vouwen, niet tijdens het koken. Als ik loop of fiets, luister ik naar niets anders dan de bomen, de vogels, de wind. Naar stilte. Daar kan geen podcast tegenop.

Deel dit op: