DimCoppen is nu IMMX
DimCoppen en 2-XL Marketing zijn al een tijdje samen onder de naam IMMX (spreek uit Immiks). Deze website is daarom niet meer te bezoeken. Als IMMX gaan we verder om jouw merk te laten groeien.
Wil je ook aan de slag met (re)design van je verpakkingen? Of misschien zelfs van je hele winkel?
Wij helpen je graag! Neem contact met ons op.
Corporate identity
Product identity
Packaging design
Lettuce eat plants
In de supermarkt is het vechten. Vechten voor een plekje om verkocht te worden. De concurrentie is gigantisch. En de ruimte die je voor je product hebt? Een paar luttele vierkante centimeters.
Plantaardige voeding is hipper dan ooit. SoFine Foods zit daarentegen al bewezen een aantal jaar langer in de industrie. Zij begonnen al in de jaren zestig, toen er vanuit Aziatische immigranten in Europa een groeiende vraag was naar tofu. Sinds die tijd is er veel veranderd in de voedingsindustrie. Langzaam maar zeker wordt plantaardig eten meer en meer een onderdeel van onze alledaagse voeding, zonder dat iedereen veganistisch eet.
SoFine heeft haar assortiment sinds het tofutijdperk behoorlijk uitgebreid. Ze maakt plantaardige producten die vriendelijk zijn voor de gezondheid en voor de planeet. Maar dat is niet de eerste focus. De focus van SoFine is in eerste instantie dat het lekker is. Een product van SoFine moet er dan ook vooral smakelijk uitzien. Onze taak? Die vriendelijke heerlijkheden in een verleidelijk jasje gieten.
Er zijn geen vaste regels over wat een goede verpakking nodig heeft.
Frans Naus, art director
Bij het maken van een goede verpakking komt veel kijken. Er is het soort verpakking waarin je een keuze moet maken (blikje, pakje, zakje…), het materiaal, de kleuren, de naam, het logo. Dan zijn er nog de verplichte elementen zoals ingrediënten, allergieën, houdbaarheidsdatum, streepjescode.
‘Er zijn geen vaste regels over wat een goede verpakking nodig heeft’, vertelt Art Director Frans Naus. ‘Formaat, vaste onderdelen op de verpakking. Het kan allemaal verschillen. Een goede verpakking vertelt wat je ermee kunt. Kijk bijvoorbeeld naar Coca-Cola: de verpakking bestaat vooral uit heel veel rood gecombineerd met het witte logo. Zelfs toen het merk nog niet zo bekend was als nu, was dát wat de verpakkingen sierde. Het is altijd duidelijk geweest wat je met Coca-Cola kan: opdrinken. Dat klinkt als een open deur, maar toch is het noodzakelijk voor de consument om meteen te zien wat hij met je product kan.’
De producten van Sofine hebben vaak iets meer uitleg nodig. Het gebruiksmoment daarin demonstreren is belangrijk. Vaak wordt daar fotografie voor gebruikt. ‘In het geval van de SoFish Burger wordt dan ook niet alleen de burger laten zien, maar ook wat je ermee kunt’, vertelt Frans. ‘Hoe kun je het gebruiken? Op de verpakking van SoFine Tofu Tomaat Basilicum staat een spaghettimaaltijd afgebeeld als inspiratie om de blokjes te gebruiken.’
‘In het geval van SoFine hebben we bij veel van de verpakkingen gekozen voor een sleeve’, vertelt Frans. ‘Die is bewust een stuk korter dan de verpakking zelf. Je kunt dan door het doorzichtige plastic van de verpakking nog een stuk van het product zien dat je koopt. Dat is transparant en het bevordert de verwachtingen die je als klant hebt. Je weet: als ik de SoFish Burger koop, krijg ik énkel de burger. Het broodje, de sla en alle andere ingrediënten moet ik dus nog zelf kopen.’ Die transparantie past als een handschoen bij het merk SoFine.
Waar kijk je naar als je maar een paar luttele centimeters verpakking tot je beschikking hebt? ‘Dat hangt af van hoe groot de oppervlakte is’, legt Frans uit. ‘Als de ruimte groot genoeg is, worden ook de voedingswaarden op de voorkant van de verpakking gezet. Consumenten zien die informatie namelijk graag. Is de verpakking kleiner, dan wordt deze informatie verplaatst naar een andere plek.’ Je moet er alles uithalen wat erin zit, helemaal op die kleine verpakkingen. SoFine beschikt niet over de reclamebudgetten die Coca-Cola jaarlijks heeft. Alles waar je je als merk in uit, moet dus perfect herkenbaar zijn. Het moet aansluiten bij wie je als merk bent.
‘Juist het pielen op die paar vierkante centimeter is wat werken aan de verpakkingsdesigns van SoFine zo leuk maakt’, vertelt Frans Naus (Art Director). ‘Voor mij zijn het stuk voor stuk mini-affiches die schreeuwen om je aandacht. Op beperkte ruimte toch je hele verhaal kwijt kunnen: dat is interessant. Dat het voor zo’n bijzondere klant is, maakt het extra leuk. Een klant die bijdraagt aan de wereld. Dat is dankbaar werk. Je vraagt je bij het designen altijd af waar je ontwerp eindigt en dan voelt het goed dat zo’n mooi product echt ergens voor staat en gaat.’
Zorgen dat het product zichzelf in het schap verkoopt. Dat is de uitdaging van de verpakkingswereld. Dat is de uitdaging die we graag met jou aangaan.
De producten van SoFine maken ook de oversteek naar Scandinavië. Met als grootste afnemer Finland. Maar de verkoop in Scandinavië liep niet zoals verwacht. Dit was voor SoFine reden om een consumentenonderzoek uit te laten voeren. De uitslag van dat onderzoek was voor ons de reden om de verpakkingen opnieuw onder de loep te nemen en geschikt te maken voor de Finse consument.
Voor Finland hebben we afscheid genomen van de witte achtergrond en een productrange gemaakt met een turquoise achtergrond met een roze accent. Na uitgebreide tests onder consumenten kwam dit als meest opvallend en als lekkerste uit de bus. Het logo is veel groter gemaakt om zo ook de naamsbekendheid van SoFine in Finland te vergroten.
De productfotografie in perspectief, zoals in Nederland als smakelijk wordt gezien, viel de Finnen tegen. Een bovenaanzicht van de gerechten sprak meer aan. Er werd een Scandinavische fotograaf en food-stylist in handen genomen. Want wie kan er beter een foto maken met een Finse touch dan een regionale fotograaf?
Samen met SoFine hebben we de verpakkingen een revolutie laten ondergaan om de Finse consument meer aan te spreken. En de verkoopcijfers liegen er niet om. We blijven met SoFine in ontwikkeling voor nog meer tevreden consumenten.
DimCoppen en 2-XL Marketing zijn al een tijdje samen onder de naam IMMX (spreek uit Immiks). Deze website is daarom niet meer te bezoeken. Als IMMX gaan we verder om jouw merk te laten groeien.