Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Social Media: mag het wat socialer?

Column

Als we het over social media hebben, hebben we het vaak over de mogelijkheid tot gesprek. Tot praten en de verbinding aangaan. Want die interactie is juist wat social media zo waardevol maakt, ook voor bedrijven en organisaties. Te gek natuurlijk, maar… de laatste tijd krijg ik steeds meer het gevoel dat het sociale uit social media stukje bij beetje aan het wegebben is.

Shop till your battery drops

Onlangs lanceerde Facebook de Facebook Shops. Een goedkope manier om met name kleinere ondernemingen de kans te geven hun waren te etaleren en verkopen op het web. Net als in een fysieke winkel is er de mogelijkheid om te praten met een medewerker, via WhatsApp, Messenger en Instagram Direct. Daarnaast is er binnenkort de mogelijkheid om, ook als influencer, producten te koppelen aan live-video’s. Mensen kunnen er dan direct op tappen om het te kopen. Facebook is ook aan het testen met loyalty programma’s in de Facebook Shop.

Onder de aandacht komen

De aandacht van je doelgroep pakken, is een must. Dat is online niet anders dan offline. Consequent content delen, interactie bevorderen, reageren op anderen: allemaal voorbeelden van hoe je dat kunt aanpakken. Er zijn ook mensen, (wannabe) influencers en ondernemingen die een andere tactiek gebruiken, bijvoorbeeld op Instagram. Willekeurig volgen ze mensen die een pagina volgen die gerelateerd is aan die van hen. Op verschillende businessblogs wordt dit zelfs aangeraden om te doen als je snel(!), nu(!), zonder te betalen(!) je volgersaantal wilt verdubbelen.

Toen ik voor een organisatie werkte die - net als ongeveer iedere organisatie - zijn online zichtbaarheid wilde vergroten, werd er geopperd om maar gewoon direct messages te sturen naar mensen met pak en beet de boodschap (copy paste bij iedereen): ‘Hé! Ken je bedrijf X al? Neem direct een kijkje op www.websitenaam.nl!’

Hoewel er best een deel van de mensen op zal reageren en je website of in ieder geval je social media profiel bekijkt, vraag ik me af welk effect je werkelijk intern bewerkstelligt bij mensen en of het past binnen de etiquette van het net.

Hoe sociaal zijn social media eigenlijk?

In hoeverre zijn we werkelijk in gesprek of in verbinding met elkaar via social media? En wat is de waarde van een like? In de dagelijkse gang van zaken zie ik bij mezelf en bij anderen dat de manier van hoe we omgaan met social media een routine is geworden. Tijdens het tandenpoetsen, wc-bezoek of waar dan ook: social media gaat mee. Deze ontwikkelingen zetten me aan het denken, helemaal omdat ik ook aan de andere kant zit. Ik zie ook veel organisaties die het goed doen. Die echt de verbinding hebben met hun klanten die zich op hun beurt loyaal voelen ten opzichte van het merk of de organisatie.

Wat die organisaties anders doen dan anderen is zich heel goed te verplaatsen in de klant. Ze bedenken of vragen zelfs wat hun klanten het liefste willen en op welke manier dat gecommuniceerd wordt. Door het te vragen, dragen ze tegelijkertijd bij aan de betrokkenheid van de klant bij de organisatie. Binnen social media reageren ze op zo veel mogelijk, niet alleen op vragen maar ook op gewone opmerkingen. Alles met als doel met elkaar te praten.

Door hun menselijkheid te tonen, creëren ze die ruimte ook voor hun volgers. Ze stellen de verbinding centraal en houden het gesprek met hoor en wederhoor de hele tijd op gang. En dat is hoe je als organisatie echt goed bezig bent en social media écht sociaal is. I like.

Deel dit op: