Wil jij jouw imago als werkgever verbeteren en goed personeel aantrekken? Of eerst meer weten over employer branding? Onze strateeg Pim van de Wiel vertelt je er graag persoonlijk meer over. Bel meteen via 088 007 280

Inbound Marketing

Als vereiste

Val jij potentiële klanten onverwachts op vrijdagavond telefonisch lastig? Zonder dat ze erom gevraagd hebben en zonder dat je een flauw idee hebt of ze überhaupt baat zouden hebben bij jouw product of dienst? Nee? Dan is inbound marketing iets voor jou om mee aan de slag te gaan.

De definitie

Schreeuwerige advertenties, ongevraagde telefoontjes, YouTube Ads die zes keer in een filmpje van een minuut openen… Het zijn voorbeelden van traditionele marketing die door steeds meer mensen als storend worden ervaren. Mensen actief benaderen met een oplossing (product of dienst) werkt steeds minder goed. Vandaag de dag zoeken we namelijk liever eerst zelf (online) naar een oplossing voor een probleem dat we op dat moment hebben.

Inbound marketing sluit daarbij aan door de klant centraal te stellen, door kennis te delen en vooral door relevant te zijn én te blijven voor (potentiële) klanten. Inbound marketing is kort gezegd een marketingstrategie die ervoor zorgt dat jouw (potentiële) klanten je kunnen vinden op internet, op het moment dat zij je nodig hebben. Het resultaat is effectievere marketing.

De kracht van de strategie

De kracht van inbound marketing zit in het aanbieden van de juiste, relevante content op de manier en het moment dat jouw doelgroep dat wilt. Om die doelgroep goed te bepalen wordt er in de meeste gevallen gebruik gemaakt van persona’s: semi-fictieve personages die je doelgroep verpersoonlijken en inzicht geven in gedrag, mindset en andere belangrijke kenmerken.

In combinatie met de customer journey (klantreis) is het mogelijk heel precies in te spelen op de specifieke behoeften van je klanten. Met inbound marketing kom je op de radar van je doelgroep in iedere fase van de klantreis: van bewustwording, overweging en besluitvorming naar de aankoop en het ambassadeurschap. Met de tools en mogelijkheden van marketing automation kun je dit proces je helemaal eigen maken.

DimCoppen heeft ons geholpen met ons merk bouwen en activeren. Met een goede online strategie hebben we veel bestaande en potentiële klanten kennis laten maken met onze unieke combinatie van precisie-extrusie, machining, oppervlaktebehandeling en assemblage. Door de jaren heen zijn het aantal en de kwaliteit van de leads significant toegenomen. En sinds de implementatie van een marketing automation tool kunnen we onze sales nog beter voorzien van relevante informatie van bestaande klanten en potentials.

Rob van Oene, Manager Director - Mifa Aluminium b.v.


Belangrijkste onderdelen

Inbound marketing bestaat grofweg uit vijf onderdelen:

  1. Content!
    Hadden we al gezegd dat goede content belangrijk is? Niet alleen de relevantie is van groot belang, maar ook de vindbaarheid van de content mag absoluut niet vergeten worden. Je hebt er namelijk niks aan als niemand je waardevolle content kan vinden. Het sleutelwoord daarbij is SEO-optimalisatie, ofwel het optimaliseren van je content zodat het beter vindbaar is in zoekmachines.
  2. Promotie
    Je hebt een geweldige blog geschreven. Goed bezig! Nu is het tijd om de wereld te laten weten dat je dat gedaan hebt. Deel je content via blogs, social media of e-mail (als dat relevant is voor jouw doelgroep). Probeer jezelf op meerdere kanalen te laten zien en voornamelijk op die kanalen waar je doelgroep zich bevindt.
  3. Leads genereren
    Daarmee bedoelen we dat je sporen naar potentiële klanten legt. Dat kun je doen door bijvoorbeeld landingspagina’s op je website in te richten. Dit zijn webpagina’s die ingezet worden om een bezoeker, die een specifiek doel heeft, direct te laten vinden wat hij zoekt. Zo’n landingspagina wordt vaak in combinatie met een aansluitende zoekmachinecampagne ingezet. Daarnaast werken duidelijke Call-to-Actions ook goed. Bezoekers wordt daarmee een aantrekkelijk aanbod gedaan of anderszins tot actie gestimuleerd. Afhankelijk van je doel kan dat bijvoorbeeld het achterlaten van contactgegevens zijn, het downloaden van een whitepaper of het maken van een afspraak.
  4. Leads omzetten
    Een spoor naar een mogelijke klant ís nog geen klant. Door inkomende leads op een goede manier te behandelen, probeer je daadwerkelijk klanten te maken van de leads. Dat doe je door het inzetten van campagnes en het stapsgewijs druppelen van nieuwe informatie. Daarmee help je je (potentiële) klanten door hun klantreis heen, zodat ze uiteindelijk helemaal klaar zijn om over te gaan tot aankoop. Hierin is een hoge mate van personalisatie van essentieel belang. Marketing automation kan daarbij helpen.
  5. Analyseren, analyseren, analyseren
    Beter worden in dit proces begint bij weten wat er gebeurt. De basis tot verbetering ligt dan ook in het analyseren en continu perfectioneren van alles wat je doet.


Inbound marketing

01 Inbound Marketing

Middelen

‘Zachte marketing’, zoals inbound marketing ook wel eens genoemd wordt, biedt ruime mogelijkheden voor de inzet van middelen. Als je maar kiest voor datgene dat past bij wie je als organisatie bent en waar je voor staat. De huidige meest voorkomende middelen zijn blogs, whitepapers, social media, experts-artikelen, webinars of webcasts, e-books, tools, rekenmodules en e-mailmarketing.

In de praktijk

Samenvattend kun je stellen dat geen enkele organisatie anno nu nog zonder inbound marketing kan. De belangrijkste elementen van goede inbound marketing zijn personalisatie, de integratie daarvan in alles wat je doet, dekking van de volledige klantreis van je doelgroep, je content plaatsen op meerdere kanalen én natuurlijk de content zelf.

Natuurlijk is dit slechts een kleine indicatie van de mogelijkheden en acties die komen kijken bij inbound marketing. Vaak is het lastig om als organisatie van binnenuit naar de eigen (inbound) marketing te kijken, soms wordt te veel vakjargon gebruikt of ontbreekt de kennis over de doelgroep. Een externe partij biedt dan inzicht.

Meer weten over inbound marketing? Specialist Pim van de Wiel vertelt je er graag meer over onder het genot van een lekker kopje koffie.