DimCoppen is nu IMMX
DimCoppen en 2-XL Marketing zijn al een tijdje samen onder de naam IMMX (spreek uit Immiks). Deze website is daarom niet meer te bezoeken. Als IMMX gaan we verder om jouw merk te laten groeien.
Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?
360 graden branding:
Wat is het en waarom is het belangrijk voor jouw organisatie?
Bij DimCoppen zijn we 100% overtuigd van 360 graden branding. Om eerlijk te zijn, nemen we al een paar jaar geen enkele klus meer aan die niet aan dit criterium voldoet. Simpelweg omdat we niet geloven dat een reclame of marketinguiting zonder 360 graden effect heeft.
In dit artikel leggen we uit wat 360 graden branding precies is en welke noodzaak het heeft voor je organisatie en je merk. Je leest ook wat het je kost en wat het je oplevert. Ten slotte vind je onderaan deze pagina een leuke actie om nog meer te weten te komen over 360 graden branding.
In dit artikel lees je:
Vooropgesteld: 360 graden branding is geen hippe marketingterm. Het is een manier van denken en een manier van werken die ieder besluit dat we maken beïnvloedt. In essentie is dit een vorm van 360 graden branding.
Branding is een manier om je te onderscheiden van de concurrent en om duidelijk te maken wat jij aanbiedt waardoor je een betere keuze bent. Het is zorgen dat je een onvergetelijke indruk maakt op je (potentiële) klant.
Daarnaast omvat branding verwachtingsmanagement richting je (potentiële) klanten en andere stakeholders en het waarmaken van die verwachtingen. Het is zorgen dat je merk een waarheidsgetrouwe representatie is van wie je als bedrijf bent en hoe je gezien wilt worden.
Naast branding is er 360 graden branding. 360 Graden is kijken naar het merk als één groot geheel. Aan de basis van 360 graden branding ligt de positionering van een merk. Positioneren is jezelf onderscheiden aan de hand van de diepgewortelde identiteit van je organisatie. De positionering zegt dan ook iets over je klanten en stakeholders, de veranderingen in de omgeving, de concurrentie, maar ook de bedrijfsstrategie, de kerncompetities en de bedrijfscultuur.
Vervolgens gaat het erom dat die positionering met alle (kern)waarden van het bedrijf vertaald worden naar een visuele en niet-visuele identiteit die het merk volledig representeren. In die representatie komt ‘het DNA’ en aldus de positionering van het merk terug in alle uitingen en communicatie, naar klanten, stakeholders en medewerkers.
Niet alleen in (reclame)uitingen, maar dus ook in hoe het gebouw eruitziet, hoe bedrijfs- en IT-processen zijn ingericht en welk gedrag medewerkers vertonen. Dat gaat zelfs zo ver dat in 360 graden branding de positionering bepaalt welke camerahoeken of lichtinstellingen er bijvoorbeeld bij een korte film of reclame gebruikt worden.
360 Graden branding is de optelsom van álles wat je doet en zegt. Zo gaat het merk echt leven.
Bij 360 graden branding beperken we die vertaling niet tot één of meer middelen. Sterker nog: er wordt niet middelen-specifiek gekeken. De belangrijkste gedachte van 360 graden branding is dat er vanuit het doel van een bedrijf of merk gezocht wordt naar de beste middelen die dat bereiken met een crossmediale aanpak. 360 Graden branding gaat van kern tot middel.
Dat betekent dat een voor de hand liggende social mediacampagne misschien helemaal niet het meest effectief is. Al helemaal niet als het solo opereert.
Bij DimCoppen onderscheiden we binnen 360 graden branding grofweg twee stadia bij merken: merken bouwen of merken activeren. Merken bouwen gaat over het ontdekken, ontwikkelen en realiseren van de plek die jij wilt innemen in het hoofd en hart van je belanghebbenden. Merken activeren is het lopend vuurtje in beweging te brengen en je merk te activeren.
Lees meer over:
De tijd dat je het publiek jouw reclame laat zien hoe en wanneer je dat als bedrijf wilt, is allang voorbij. De consument bepaalt namelijk zelf wat hij wel of niet over jou wil weten. Op welke manier en wanneer hij of zij dat wil. Informatie haalt hij van de kanalen waar hij zelf de voorkeur aan geeft: via social media, jouw website of misschien de website van een derde partij. Maar ook offline zijn er kanalen te vinden, zoals de verpakkingen in een winkel of artikelen in kranten of magazines. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Deze instelling vraagt om een totaal andere aanpak dan pakweg twintig jaar geleden. Het vraagt om een shift van eenzijdig delen van informatie naar een two-way street. Een straat waarin je op verschillende plekken op verschillende manieren zichtbaar bent en een praatje kunt maken met je potentiële kopers of je community. Dit is onlosmakelijk verbonden met de zogenaamde content marketing.
360 graden branding is daarom niet zozeer een luxe, maar een vereiste. Het is de enige manier om de aandacht van de consument op de momenten dat hij erom vraagt te pakken te krijgen. Het vraagt om geïntegreerde marketingcommunicatie gebaseerd op een ijzersterke positionering.
Deze manier van denken en werken is absoluut cruciaal voor je organisatie vanwege de gigantische impact die het op je complete bedrijf heeft. Het verandert de manier waarop mensen je merk zien en ervaren, het vergroot je naamsbekendheid en het trekt nieuwe klanten aan. 360 Graden branding volledig omarmen, levert het je merk ontzettend veel op.
Tenminste, als je het goed doet. Als je het fout doet, of zelfs helemaal niet doet, kan het averechts werken. Naast de algemene impact zijn er ook een aantal specifieke aspecten waar 360 graden branding je bij helpt. Die lees je hieronder.
Goede 360 graden branding zorgt voor een uniforme uitstraling die past bij je positionering. Dat ziet je consument ook. Niet één keer, maar keer op keer. Het zorgt dan ook voor herkenning bij de consument. Je logo is daarin een belangrijke factor, maar dat is zeker niet het enige. De complete corporate identity is van belang.
Mensen die je merk nog niet zo goed kennen, zijn makkelijker te overtuigen om klant te worden als je een sterk merkt hebt.
Over het algemeen kan gesteld worden dat een sterk merk voornamelijk positief bekend staat. Een dienst of product van jouw merk afnemen zal wel goed zijn, want je bent een gevestigde naam die je kan vertrouwen. Mond-tot-mondreclame is – en blijft – hierin het meest effectief. Het enige dat je daar voor invloed op hebt is je stinkende best doen de allerbeste dienstverlening te leveren.
Een professionele uitstraling en doordachte branding die waarmaakt wat ze belooft, bouwt vertrouwen op bij (potentiële) klanten. Daarnaast zorgt het ervoor dat je gezien wordt als kennisexpert die vertrouwd kan worden. Een goed voorbeeld van leadership authority.
Een sterk merk verhoogt de waarde van een bedrijf. Dat komt doordat het meer invloed heeft in een branche. Dat maakt een sterk merk tegelijkertijd een interessante investeringsmogelijkheid. Het maakt daarnaast het genereren van nieuwe diensten of producten makkelijker.
Omdat je met 360 graden branding een duidelijke visie hebt over je merk, is het veel makkelijker om een treffende advertentiestrategie in te zetten die resultaat haalt.
Als je werknemers trots zijn op het werk wat ze doen en op het merk waar ze voor werken, zijn ze bewezen tevredener. Daarbij is werken voor een merk met een goede reputatie nog een dubbele plus.
Trotse en tevreden medewerkers blijven bovendien langer bij je werken. Daardoor is het verloop van medewerkers – en daardoor van kennis – minder hoog. Je kunt samen met je team echt ergens aan bouwen.
Paradoxaal genoeg zorgt 360 graden branding voor trotse en tevreden medewerkers, maar zijn ze tegelijkertijd onderdeel van 360 graden branding. Gedrag en houding van medewerkers zijn namelijk ontzettend belangrijk voor hoe je overkomt. Je moet ervoor zorgen dat medewerkers in hun gedrag waarmaken wat je als merk belooft. Dat gaat niet over één dag ijs, maar het goede nieuws is: je hoeft het niet alleen te doen.
Lees hier meer over ons unieke concept Merkbeleving voor teams als je je bedrijfsresultaten wilt verbeteren door te werken aan je mensen.
Welke prijskaart hangt er aan het integreren van 360 graden branding in je organisatie? Dat is een goede vraag die niet eenduidig beantwoord wordt.
Wanneer je kijkt naar concretisering in bedragen, verschillen de initiële prijzen van minder dan 1.000 euro tot wel 50.000 euro of hoger. Wat je ervoor krijgt, verschilt dan ook sterk: van enkel een ongefundeerd logo tot een complete 360 graden branding voor je organisatie. Het is maatwerk pur sang.
Een belangrijkere vraag dan ‘wat kost het?’ is misschien wel: wat is het resultaat je waard?
Goed om te weten is dat 360 graden branding aan de start een investering vraagt om je merk helder op de kaart te zetten. Met je merk bouwen (waaronder met positioneren en concepting) zet je een ijzersterk merk neer. Staat je merk al als een huis? Dan kun je door met het activeren van je merk.
Door het sterke fundament maak je het ontwikkelen van campagnes, marketingplannen, online- of offlinemiddelen of bijvoorbeeld het versterken van je medewerkers niet alleen gemakkelijker maar ook minder kostbaar. Dat komt doordat alle neuzen al dezelfde kant op staan en er geen tijd en geld verloren gaat aan onnodig onderzoek. Dat maakt je werk een stuk minder complex.
Er zijn tal van manieren om 360 graden branding aan te vliegen. Bij DimCoppen maken we gebruik van één methode: de BrandMaster methodiek. Met die methode zijn we in staat om iedere unieke vraag flexibel en efficiënt te beantwoorden zonder dat de kosten daardoor stijgen. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar hieronder lees je hoe we dat kunnen waarmaken.
Samen met Universiteit Utrecht ontwikkelden we deze BrandMaster methodiek. We spreken ieder aspect van je merk binnen 360 graden branding aan. Het is effectief en no-nonsense. De BrandMastermethode heeft vijf stappen met ieder een eigen focus.
Daarbij kan gesteld worden dat Defining the brand en Creating the brand onderdeel zijn van merk bouwen. Selling the brand en Managing the brand zijn onderdeel van je merk activeren. De fase Living the brand is van essentieel belang gedurende alle momenten.
Living the brand
Define
Create
Sell
Manage
Klik op onderdelen van de grafiek om meer te lezen
Living the brand
De laatste stap is daadwerkelijk een voortdurende stap die continue gedaan moet worden. Het is ervoor zorgen dat je merkwaarden tot uiting komen in je producten en in het gedrag van je medewerkers.
Defining the brand
Stap één is definiëren wat je merk uniek maakt in een positioneringsstatement
Creating the brand
Stap twee is het vertalen van de positionering naar krachtige concepten in een sterke merkidentiteit.
Selling the brand
Stap drie is het ontwikkelen van een strategie om het merk in de markt te zetten.
Managing the brand
Onderhoud en voortdurende evaluatie zijn een belangrijk onderdeel van stap vier.
Wanneer is het juiste moment om aan de slag te gaan met 360 graden branding? Dat was gisteren, maar vandaag is een goede tweede optie.
Last but not least: omdat we bij DimCoppen 100 procent geloven in 360 graden branding én omdat we zeker weten dat 360 graden branding voor íedere organisatie werkt - dus ook die van jou – willen we er zo veel mogelijk mensen kennis mee laten maken.
Wil jij aan de slag met 360 graden branding? Of ben je benieuwd wat we bij DimCoppen voor jou kunnen betekenen?
Vraag vrijblijvend een gesprek aan via pim@dimcoppen.nl of bel 088 077 2800. Voor je het weet zit je bijvoorbeeld met Pim of Martijn aan tafel of spreken we elkaar online.
DimCoppen en 2-XL Marketing zijn al een tijdje samen onder de naam IMMX (spreek uit Immiks). Deze website is daarom niet meer te bezoeken. Als IMMX gaan we verder om jouw merk te laten groeien.