Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Sif Group

360° branding in de praktijk

360 Graden branding in de praktijk: hoe ziet dat eruit? In gesprek met Sanne Geurts, manager Marketing & Communications van Sif Offshore Foundations. Sif is één van de grootste fabrikanten ter wereld van stalen buizen voor fundaties van windparken en olie- en gasplatforms op zee. Met vestigingen in Roermond en op de tweede Maasvlakte in Rotterdam, is Sif in staat om met ongekende innovatiekracht en bewezen betrouwbaarheid iedere week vier à vijf monopiles van hoogwaardige kwaliteit op tijd te leveren.

Deel dit op:

Flexibel, meedenken en servicegericht

DimCoppen en Sif werken al ruim zeven jaar met elkaar samen. 'Die samenwerking bevalt heel goed', vertelt Sanne. 'De klantgerichtheid, snelle afhandeling van zaken en de flexibiliteit vind ik heel prettig. Sif is een dynamisch bedrijf dat onderhevig is aan veel interne en externe ontwikkelingen. Bovendien zijn we een beursgenoteerd bedrijf dat zich aan bepaalde regels moet houden betreffende communicatie. Dat betekent dat we vaak snel moeten schakelen. Dan is het fijn als je een bureau hebt dat zich flexibel opstelt, zoals DimCoppen. Er wordt adequaat gereageerd en met ons meegedacht!'

Diepte-communicatie bij Sif

'We doen veel samen met DimCoppen op allerlei vlakken voor verschillende doelgroepen', vertelt Sanne. De markt van offshore foundations is overzichtelijk. De fundatiebuizen worden gemaakt voor windparkontwikkelaars. Er zijn maar een aantal belangrijke spelers in de markt en die weten elkaar te vinden. Sif heeft gelukkig een goede naam in de markt, maar ook dan moet je blijven bouwen aan je merk.

In haar communicatie werkt Sif vooral aan diepte-communicatie en niet aan breedte-communicatie. 'Daar bedoel ik mee dat we in de communicatie vooral moeten blijven bewijzen dat we onze goede naam en reputatie waarmaken', legt Sanne uit. 'Dat doen we door zo gericht mogelijk relevante content te delen met stakeholders. voor Sif zijn massamedia als radio of TV wat dat betreft minder interessant. We willen vooral de diepte ingaan met beïnvloede en beslissers in de markt. Dat doet sales door persoonlijke relaties goed te onderhouden. Vanuit communicatie willen we onze relaties up-to-date houden over projecten, nieuwe ontwikkelingen en innovaties waar we mee bezig zijn.'

“De flexibiliteit, de klantgerichtheid en de snelle afhandeling van zaken vind ik heel prettig aan samenwerken met DimCoppen”

- Sanne Geurts, Sif Group


Hoe willen we ons als werkgever profileren?

Komend jaar gaat Sif zich verder focussen op die arbeidsmarktcommunicatie. Er is altijd behoefte aan gedreven vakmannen en -vrouwen bij het groeiende bedrijf. 'Om jezelf goed te profileren in de arbeidsmarkt, moet je eerst goed weten waar je voor staat. Wat maakt Sif eigen en waarom is het zo leuk om er te werken?', vertelt Sanne. Om daar een goed beeld van te krijgen maakt Sanne nu deel uit van een projectteam met medewerkers van diverse afdelingen. Zo onderzoeken ze samen wat de medewerkers bindt met elkaar én met het bedrijf. Daarnaast vragen ze nieuwe medewerkers na een aantal maanden of hun verwachtingen waar zijn geworden. Of dat er iets anders kan. 'Zo krijgen we een goed beeld van onze identiteit, ons huidig en gewenste imago. Dat geeft inzicht en een belangrijk startpunt voor ons communicatieplan.'

Intern aan de slag

Naast deze marketing- en communicatieactiviteiten besteden we ook steeds meer aandacht aan de communicatie met (potentiële) medewerkers. 'DimCoppen ondersteunt ons o.a. met de realisatie van de personeelskrant', licht Sanne toe. 'Maar we werken ook samen voor de ontwikkeling en realisatie van interne campagnes om zaken als veiligheid en het wij-gevoel te promoten. Dat doen we met posters, flyers, filmpjes, interviews en andere interne communicatiemiddelen.'

'Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs, ook voor potentiële nieuwe medewerkers. Daarom gebruiken we interviews en blogs o.a. op social media en onze Werken bij Sif-website voor arbeidsmarktcommunicatie. Ook daarin adviseert en ondersteunt DimCoppen ons goed. Waar we eerder vaker kozen voor personeelsadvertenties in bladen, zetten we nu meer in op online advertising en SEO. Daarmee heb je een groot bereik en kun je direct meten wat het oplevert.'

Voor Sanne is het vanzelfsprekend dat ze eerst intern kijkt en luistert naar de mensen die er werken. 'Sif is een groep mensen. Wij zijn Sif. Ons gedrag bepaalt hoe de markt of sollicitanten ons zien. We kunnen in de communicatie van alles roepen, maar als onze medewerkers iets anders laten zien, krijgen onze klanten toch een ander beeld en gevoel bij Sif. Geloofwaardigheid staat dan ook voorop: practice what you preach. Daarom vind ik het belangrijk om onze mensen zo veel mogelijk te betrekken bij zaken. Feeling houden bij wat er speelt.' Om de kernwaarden van Sif te kunnen laden en ze betekenis te geven voor medewerkers, is het belangrijk dat ze consequent en geïntegreerd gecommuniceerd worden. Met medewerkers, sollicitanten, klanten en aandeelhouders. De hoofdboodschap moet overal hetzelfde en herkenbaar zijn. Dat is echt de 360 graden branding van Sif at it's finest.

“Geloofwaardigheid staat voorop. Practice what you preach!"

- Sanne Geurts, Sif Group

Je merk activeren

Alles wat je doet, zegt iets over je merk. Daar geloven we stellig in bij DimCoppen. En precies dat bokst Sif nu helemaal voor elkaar. 'Langzaam komt steeds meer tot uiting hoe alles met elkaar verbonden is', geeft Sanne aan. 'Het moet allemaal kloppen en elkaar allemaal versterken. De beeldvorming moet voor iedere vorm van communicatie hetzelfde zijn. Of dat nu in een veiligheidscampagne, een wervingscampagne of onze communicatie naar stakeholders is. Consistent en consequent zijn in onze communicatie is daarin van het grootste belang.'