Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Met deze tips laat je drukwerk voor je werken

Kennisdeling

Ieder contactmoment met je klant moet raak zijn. Zowel online als offline, want drukwerk blijft ook in de eeuw van digitale communicatie en online marketing impact maken. Maar waarom is dat zo? En hoe kun je drukwerk voor je laten werken?

Deel dit op:


Waarom gebruik je nog drukwerk?

Vooropgesteld staat dat niemand alleen offline leeft. Potentiële klanten bewegen zich overal. Online en offline versterken elkaar. Drukwerk heeft daarnaast een paar pro's waar de online-wereld nauwelijks tegenop kan boksen. De drukte op de smartphone van je potentiële klant zorgt ervoor dat zijn of haar concentratieniveau niet zo hoog is. Bij druk heb je niet alleen langer de aandacht, maar ook meer geconcentreerde aandacht. Je lezer onthoudt sneller je boodschap en met name bij complexe content kun je daar je voordeel uithalen.

Drukwerk is blijvend

Informatie die op papier wordt versterkt, wordt door het gros van de mensen ervaren als 'meer waar' dan informatie die online te vinden is. Er wordt zelfs beweerd dat het vertrouwen in digitale media afneemt. Die uitspraak mag met enige nuance geïnterpreteerd worden. Uiteindelijk bepaalt de kijker, lezer of luisteraar (lees hier onze blog over podcasts) of de betreffende content afkomstig is van een betrouwbare bron, zowel online als offline.

Feit blijft dat drukwerk blijvender is dan online content. Het kan bewaard worden, opnieuw vastgehouden en gelezen worden. Alleen al in dat 'vasthouden' zit een waardevolle bijdrage voor je merk. Ook worden budgetten steeds meer doorgeschoven naar de offline marketing. Dat is hartstikke positief. Het betekent namelijk dat je doordat je naast je online aanwezigheid kiest voor prachtig vormgegeven en perfect afgegeven gedrukte flyer, brochure of kaart, een duidelijke onderscheiding maakt ten opzichte van je concurrenten.

Genoeg theorie. Kom maar op met die drukwerktips!

1. Weet tegen wie je praat

Net als bij het creëren van online contactmomenten is het van belang feilloos te weten wie je tegenover je hebt zitten. Wie is je doelgroep? Of beter nog: welke persona wil je dat jouw drukwerk onder ogen krijgt?

Daar kun je vandaag de dag nog verder mee gaan. Het is zelfs mogelijk, mits je over de informatie beschikt, om mensen letterlijk bij hun naam te noemen in drukwerk. Mensen vinden het heerlijk om bij hun eigen naam genoemd te worden. Door het slimme gebruik van technologie in combinatie met die verzamelde gegevens lever je echt communicatie op maat. Personaliseren levert je een verbeterde ervaring op en dat komt, vanzelfsprekend, jouw merk ten goede.


2. Voeg waarde toe aan je drukwerk

De inhoud van je drukwerk staat altijd voorop. Daar draait het tenslotte om. Hoe je het drukwerk uitbrengt, heeft daarnaast ook invloed op de inhoud. Druk je je boodschap op goedkoop papier of voeg je waarde toe aan je drukwerk? Door te kiezen voor zogenaamd veredeld drukwerk vestig je nog eens extra de aandacht op je boodschap. Met veredeld drukwerk kun je denken aan bijvoorbeeld een stijlvolle zwart-wit druk op speciaal, handgeschept papier. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld stansen, letterpress, goudfolie of embossing waarmee je een reliëf in je werk maakt.

3. Maak gebruik van infographics

De inhoud van je drukwerk moet knallen. De ruimte die je hebt is bovendien beperkt, dus efficiënt gebruik is noodzakelijk. De inzet van infographics kan dan echt een uitkomst zijn. Infographics kunnen op zo’n manier vormgegeven worden dat de data en het design zelf aansluiten bij je boodschap.


4. Maak slim gebruik van timing en locatie

Wil je drukwerk inzetten, dan zijn je timing en de plek waar je je drukwerk achterlaat cruciaal. Laat je je drukwerk in de brievenbus bij mensen thuis vallen of leg je ze klaar in de wachtkamer van de huisarts? Er zijn tal van mogelijkheden. Wat de beste optie voor jou is, hangt af van het doel en de doelgroep van je drukwerk. Om zeker te weten dat je je potentiële klanten op het juiste moment benaderd is kennis van de customer journey relevant.

In het kort

Drukwerk versterkt je online aanwezigheid. Het is een fantastische manier om je doelgroep te bereiken op een opvallende manier. Met een paar kleine handigheden kun je het nog meer voor je laten werken. Dat kun je doen door bijvoorbeeld zo ver mogelijk te personaliseren of meer waarde toe te voegen. Als de inhoud zich ervoor leent, maak je gebruik van infographics. En natuurlijk maak je altijd slim gebruik van timing en locatie.

Verder lezen: