Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Opdrachtgever
Gemeente Roermond
Branche
Overheid
Merk activeren

Campagne

Videocontent

Gemeente Roermond

Grote veranderingen vanuit de overheid

Prullenbakken

Met de campagne ‘Minder in je bak, dat scheelt een hoop’ voor Gemeente Roermond hebben we inwoners op laagdrempelige manier geïnformeerd en meegenomen in de op handen zijnde ingrijpende verandering in het ophaalsysteem van afval.




Delicate hoop

Het lijkt maar afval, maar zo’n grote verandering heeft altijd een delicate aard. We hebben daarom samen met de gemeente gekozen voor een open en transparante strategie die zorgvuldig en tijdig is ingezet. Binnen dat proces fungeren we als objectieve partner als klankbord en adviseur. We hebben de campagnestrategie uitgezet en een aantal middelen gerealiseerd, waaronder een afvalkrant voor alle inwoners, fysieke testlocaties en een heldere animatiefilm.

Afvalberg volledig











04 Gemeente Roermond 210103 01 Roadmap











Door gebruik te maken van een roadmap in de afvalkrant leiden we mensen visueel door het plan en door iedere substap die de verandering omhelst. Zo is de informatie voor iedereen toegankelijk.

Iris van Roij, Designer

Beeld bij verandering krijgen

In de animatie wordt op makkelijke manier door beeld verteld wat de verandering inhoudt. De boodschap is hierdoor beter te begrijpen voor mensen die het lastiger of minder leuk vinden tekst te lezen. Tegelijkertijd is de animatie een extra contactmoment via een ander middel. Het draagt dus ook bij aan de herkenning van de campagne.

Voor de animatiestijl hebben we gekozen voor eenvoudige 2D-lijnen. Daardoor is er weinig afleiding van de primaire boodschap. Er is herkenbaarheid voor de kijker gerealiseerd door prominente stadsbeelden van de stad in de achtergrond te laten zien.





How to spiel like Spielberg

Lees hier meer over waarom je wel of geen video’s inzet in je strategie

What’s in it for me?

De strategie van de campagne kenmerkt zich door de informatieve aard als wel de ‘What’s in it for me?’. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wat mensen belangrijk vinden, verschilt van persoon tot persoon. In dit geval kan dat bijvoorbeeld gaan over milieu, geld of over praktische zaken zoals waar je je afvalbakken bewaart. Om het maximale uit de campagne te halen, hebben we alle meest voorkomende wensen en zorgen aangesproken. Dit komt onder andere terug in de afvalkalender.


Kalender
Vuilniswagen

Veranderen was nog nooit zo makkelijk

Door op toegankelijke manier campagne te voeren, wordt er breder draagvlak gecreëerd. En dat is essentieel voor een overheidsinstantie. Binnen de campagne is er ruimte voor behoeften en zorgen van inwoners. Door die zorgen weg te nemen, transparantie te bieden en door tactische inzet van middelen wordt een grote verandering doorvoeren een eitje.


Je volgende campagne begint hier

Ben je ook klaar om grote stappen te maken? Bel met Pim 06 – 55 82 24 28 of stuur hem een mail via pim@dimcoppen.nl.