Op zoek naar een sparringpartner voor marketing en communicatie? Of wil je de positionering goed onder de loep nemen?

Laat ons weten hoe wij jou mogen helpen!

Whiteboard animaties

Kennisdeling

Bij DimCoppen werken we altijd vanuit een organisatiedoel naar dé ideale middelenmix die daarbij past. Wij geloven dat je altijd eerst een marketingstrategie moet bepalen voordat je naar communicatiemiddelen kijkt. Middelen zijn dan ook uiteindelijk niet je doel. Samen gaan we zo aan de slag met jouw 360 graden branding en ontstaat er een sterk merk. Maar, welke middelen zijn er dan allemaal? Vandaag uitgelicht: de whiteboard animatie.

Deel dit op:

Auteur: Céline van Oosterhout, projectmanager DimCoppen

Je kent ze wel: geanimeerde video's die zichzelf uittekenen, waarbij een verhaal wordt verteld door handige stiftstrepen op een digitaal whiteboard. Niet alleen heel plezierig om te bekijken, maar ook hartstikke eenvoudig en duidelijk. Whiteboard animaties zijn de perfecte manier om op een korte, visuele manier iets uit te leggen. Een nieuw product, toekomstvisie of een organisatieverandering: alles kan!

Een belangrijke basis bij het maken van whiteboard animaties is het uitgangspunt ‘less is more’. Wat is de kern? En wat zijn bijzaken? Hoe communiceren en verbeelden we dat zo eenvoudig mogelijk? Onze designers bekijken samen met jou de meest duidelijke en effectieve manier om jouw verhaal te vertellen, altijd met de totale 360 graden branding van je merk in ons achterhoofd.

Sterk verhaal voor een sterk merk

We gaan terug naar de schoolbanken, naar het krijtbord, maar dan van generatie Y: het whiteboard. De verteller teken lijnen, figuren en accenten die allemaal hun eigen rol in het geheel krijgen. Al snel krijgt het verhaal vorm en beweegt het verder. Het eindresultaat is een snelle, maar professionele schets die een verhaal van A tot Z uitlegt in een beperkt aantal minuten.

Die schets brengen we bij DimCoppen tot leven, ook wel: het digitaliseren van het storyboard in een visueel design. Dat design vertelt een levensecht verhaal. Over dat ene nieuwe product, de toekomstvisie van jouw merk of een ingrijpende organisatieverandering. Alles kan. Naast het design gaan we aan de slag met geluidseffecten en voice-overs. Zo komt de animatie nog meer tot leven.

‘Whiteboard animatie laat je vrij om met beeld te spelen. Je kan altijd wegvegen, veranderen of toevoegen waar nodig. Daar zorgt voor een toffe samenhang tussen illustratie en animatie. Een manier waar ik ook al mijn creativiteit in kwijt kan!’

-Iris van Roij, designer

Whiteboard animaties: duidelijker kan niet

Een boodschap of verhaal helder vertellen via een geanimeerde video, noem je ook wel een explanimation. Dat is een hele mond vol, maar toch net zo duidelijk als zijn betekenis: ‘expl’ komt van het woord ‘explain’, a.k.a. uitleg. Het woordje ‘animation’, oftewel animatie, volgt. De uitleg die je in een animatie geeft kan uiteenlopend zijn, zolang de kernboodschap zich maar beperkt tot 1 à 2 minuten. En dat is soms nog best lastig, zonder expert die met je meekijkt. Dan zijn er ook nog eens verschillende animatievormen binnen de categorie ‘explanimation’. Als full service reclamebureau nemen wij je bij de hand en geven we advies bij het creëren van zo’n whiteboard animatie.

Activeer vandaag nog je merk

Een aantal voordelen van een whiteboard animatie (mocht je nog niet overtuigd zijn):

  • Whiteboard animaties zijn voor iedere branche inzetbaar en sluiten daarmee perfect aan op talloze doelgroepen
  • Whiteboard animaties zijn fun! Om te maken, maar zeker om te bekijken. En daarmee houd je de aandacht van je bezoekers langer vast dan een traditionele reclamevideo
  • Whiteboard animaties kun je op diverse platforms plaatsen. Zet ze op de homepagina van je website (hierover later meer), een specifieke landingspagina, je social mediakanalen of gebruik ze tijdens webinars en voorlichtingen. Een flexibel communicatiemiddel dat nergens te gek is
  • Door het less is more-principe zijn de video’s (en met name diens boodschap) eenvoudig te onthouden.
  • Door het fun-aspect van de geanimeerde tekenstijl, zal men deze videostijl sneller delen met anderen
  • Met een sterke boodschap én call-to-action voor de kijker leidt een whiteboard animatie tot de volgende stap naar conversie
  • Whiteboard animaties versterken de 360 graden branding van je merk! Het communicatiemiddel inzetten op diverse kanalen, offline én online, zorgt voor meer interactie en een versterking van je merk

Mooi voorbeeld

Er is een grote, ingewikkelde verandering op komst binnen je organisatie. Hoe ga je dat uitleggen aan je werknemers? Die enorme verandering in combinatie met de bestuurlijke termen van de gemeente is een flinke kluif om dat helder naar iedereen te communiceren. Daarom adviseerden wij Gemeente Maasgouw onder andere een animatie als middel. Niet zomaar een animatie: je raadt het al, een whiteboard animatie!

Lees de volledige case hier

Welke online strategie zet ik in?

Nu je je explanimation kunt laten zien, wil je natuurlijk dat deze de juiste doelgroep bereikt. Dat kan intern onder collega’s zijn, maar dat kan ook extern op een grotere schaal zijn. Dan plaats je je whiteboard animatie natuurlijk online, op het wereldwijde web. Denk bijvoorbeeld aan de homepagina van je website of social mediakanalen. Om de juiste doelgroep te targetten, helpen wij je om je animatie zo effectief mogelijk in de (online) wereld te plaatsen en te adverteren. Het online marketing team van DimCoppen heeft alle ervaring in huis om je op weg te helpen.

De whiteboard animatie delen op je website? Je website draagt uit wie je als merk bent, en waar je voor staat. En dat komt natuurlijk ook terug in de content. Om die op een gebruiksvriendelijke manier aan de achterkant bij te houden, ontwikkelen we bij DimCoppen websites met het content managementsysteem Craft. Daarbij heb je ook meteen een zoekmachinevriendelijke website (SEO-optimalisatie) te pakken. Zo wordt jouw explanimation binnen no-time gevonden door (potentiële) klanten. Lees in deze blog, door onze copywriter Wieleke, meer over alle voordelen van Craft.

Designers klaar? Animeren maar!

Wij zijn trots op ons werk!